یا سکوت کنید یا بخوابید!

یا سکوت کنید یا بخوابید!

بازار سرمایه به شدت آسیب پذیر شده و این شتابزدگی در تصمیم گیری ها و اجرای ناگهانی قوانین خلق الساعه، به نفع این بازار نیست.

به گزارش بورس نیوز، شب گذشته مصوبه ای بصورت غیر رسمی منتشر شد که به موجب آن مصادیق اغوا و معاملات صوری تعیین شده بود.

مصادیق اغوا و معاملات صوری

پیرو بند 3 ماده 46 قانون بازار اوراق بهادر هر شخصی که اقدامات وی نوعا منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمتهای کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود؛ به حبس تعزیری از سه ماه تا یکسال یا به جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود بدست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد. البته صورت جلسه سازمان بورس قبل از تصویب در شورای عالی بورس، قابلیت اجرا ندارد و آیین نامه دولت توسط دیوان عدالت اداری قابل ابطال است.

عبداله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه ما این روزها به لحاظ روانی بسیار شکننده است و فارغ از آنکه دوباره چه مصوبه و آیین نامه ای ابلاغ شده، باید در نظر داشت که در چنین شرایطی هر چه کمتر اظهار نظر صورت بگیرد، به وضعیت بازار بیشتر کمک خواهد شد. این بازار بالاخره باید در جایی به ثبات و آرامش روانی برسد و هر چه شبهه ایجاد کند، قطعا دستیابی به ثبات و آرامش را دشوارتر خواهد کرد.

وی افزود: دستکاری در روند معاملات و نظارت بر بازار و برخورد با متخطیان، اتفاق جدیدی در این بازار نیست؛ ولی مدتی است که نظارت ها تشدید شده و مسدود کردن کدهای معاملاتی متخلف، بیش از قبل شده است. به نظر می رسد ارکان سازمان برای جلوگیری از این سواستفاده ها، دستپاچه هستند و گاه شدت برخوردها فراتر از انتظار است. امیدواریم نیت دوستان، حمایت از بازار سرمایه و بهبود وضعیت باشد؛ هر چند با این روش احتمالا نتیجه اینطور نخواهد بود.

رحیم لو در خاتمه تصریح کرد: بازار سرمایه به شدت آسیب پذیر شده و این شتابزدگی در تصمیم گیری ها و اجرای ناگهانی قوانین خلق الساعه، به نفع این بازار نیست. به متولیان بازار سرمایه توصیه می کنم سکوت کنند و حتی چند روزی به سفر بروند! شاید در سکوت سیاست گذاران و متولیان بازار سرمایه، این بازار دوباره احیا شود!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد