زیان 26 درصدی خریداران پالایش یکم

زیان 26 درصدی خریداران پالایش یکم

در حالی که مقامات دولتی ادعا می‌کردند مردم برای خرید واحدهای پالایش سود خواهند برد، اما چنان ریزش قیمت این واحدها اتفاق افتاد که با گذشت 6 ماه در حال حاضر با 26 درصد زیان همراه هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در راستای اجراس سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، برای واگذاری باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌های دولتی از جمله چهار پالایشگاه تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز، صندوقی به نام پالایش یکم تشکیل داد که واحدهای این صندوق به قیمت 10 هزار تومان به مردم فروخته شد.

در ابتدا اعلام شد این و احدها با تخفیف 30 درصد به مردم ارايه می‌شود و هر دارنده کد ملی تا سقف 500 واحد یعنی 5 میلیون تومان می‌تواند این واحدها را خریداری کند، اما بعد از آن مردم به خاطر ریزش شاخص کل بورس مرتب در زیان بودند و هم‌اکنون قیمت هر واحد صندوق پالایش یکم در بورس 7 هزار و 480 تومان است؛ یعنی هنوز خریداران آن با 26 درصد زیان همراه هستند. در این زمینه خبرنگار فارس با داوود رزاقی مدیر صندوق پالایش یکم تماس گرفت و علت را جویا شد که وی گفت: مهمترین دلیل این است که واحدهای صندوق پالایش یکم در زمان اوج بازار به مردم فروخته شده که پس از آن ریزش شاخص بورس آغاز شده است، در نتیجه قیمت واحدهای پالایش یکم هم به تبع کل بازار ریزش یافته و مردم دچار زیان شدند.

مدیر صندوق پالایش یکم گفت: گرچه در زمان واگذاری پالایش یکم دولت 30 درصد تخفیف برای مردم درنظر گرفت و این واحدها با تخفیف فروخته شد اما واحدهای این صندوق که مرکب از چهار پالایشگاه است حدود 60 تا 70 درصد ریزش را تجربه کرده، در نتیجه خریداران آن با زیان همراه شدند.

وی گفت: الان سهام چهار پالایشگاه حاضر در این صندوق کاهشی بوده در نتیجه واحدهای صندوق پالایش یکم هم کاهش یافته‌اند.

وی قبلا گفته بود برای فروش صندوق پالایش یکم 13 هزار میلیارد تومان پول جمع شده و 1500 میلیارد تومان برای بازارگردانی آن اختصاص یافته بود که روزهای اول نسبت به جمع‌آری واحدهای فروخته شده اقدام شده در نتیجه پول بازارگردانی این صندوق به پایان رسید و الان باید منتظر باشیم تا شاخص کل بورس افزایش یابد تا مردم از زیان پالایش یکم خارج شوند.

البته بعد از اعلام توافق شرکتهای حقوقی با سازمان بورس برای انتشار 24 هزار میلیارد تومان و خرید سهام از بازار،‌امروز وضع بازار بورس بهتر شد و واحدهای پالایش یکم هم تا این لحظه با 5.6 درصد رشد همراه شده است.


وضعیت امروز پالایش یکم

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد