نرخ ارز شرط افزایش قیمت سکه / صعود اونس جهانی موجب افزایش قیمت سکه می‌شود؟

نرخ ارز شرط افزایش قیمت سکه / صعود اونس جهانی موجب افزایش قیمت سکه می‌شود؟

قیمت طلا و سکه امروز بر خلاف افت بهای طلای جهانی و افت نرخ ارز، اندکی افزایش یافت که بر این اساس قیمت سکه طرح جدید به 11 میلیون و 866 هزار تومان رسید.

به گزارشتجارت‌نیوز، در چهارمین روز هفته، قیمت سکه توانست به مرز 12 میلیون تومانی نزدیک‌تر شود. سکه که در روزهای اخیر پشت محدوده حمایتی 11میلیون و 800هزار تومان نوسان می‌کرد، روز سه‌شنبه توانست به بالای خط 11میلیون و 900هزار تومان قدم بگذارد.

به گفته فعالان، بخشی از صعود بهای سکه به‌دلیل افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. اونس طلا حداقل تا ساعت 19 بعدازظهر روز گذشته توانسته بود به سوی محدوده هزار و 1780دلار قدم بردارد. افت بهای اونس طلا در انتهای هفته گذشته یکی از دلایلی بود که سکه‌بازان را در موقعیت فروش قرار داده بود.

با برگشت اونس طلا، خریداران نیز به بازار سکه برگشتند. با این حال، اکثر بازیگران بازار سکه باور دارند که افزایش قیمت اونس طلا به تنهایی نمی‌تواند ادامه‌ساز روند افزایشی فلز گرانبهای داخلی شود. آنها باور دارند که برای سکه امامی روند بهای دلار اهمیت بیشتری نسبت به روند طلای جهانی دارد.

برخی از سکه‌بازان اشاره می‌کنند که در صورت برگشت دلار به زیر سطح 27هزار و 500تومانی احتمال برگشت سکه به محدوده 11میلیون و 800هزار تومان وجود دارد. از نگاه دسته‌ای از فعالان، حباب سکه زیاد است و این حباب تنها به‌دلیل خوش‌بینی معامله‌گران فلز گرانبهای داخلی نسبت به آینده دلار ایجاد شده است.

ناامیدی از رشد قیمت دلار، حضور فروشندگان در بازار سکه را تسریع می‌کند. دلار تا زمانی که نزدیک به محدوده 27هزار و 200تومانی بود، احتمال می‌رفت که با افت بیشتری مواجه شود؛ ولی برگشت به بالای سطح 27هزار و500تومان، ‌امیدواری بازیگران افزایشی سکه را زیاد کرد و زمینه‌ساز بالا رفتن خریدهای آنها شد.

مطالعه بیشتر: نوسانات قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟
افزایش دوباره طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا محتاط بودند، افزایش پیدا کرد. پیش از اعلام نتیجه اجلاس سیاستگذاری فدرال‌رزرو ارزش دلار تقویت شده و به قیمت طلا فشار آورده است اما نگرانی از اینکه سقوط شرکت اورگرند، غول ساخت‌وساز چین، باعث سقوط بازارهای مالی جهان شود سرمایه‌گذاران را به خرید طلا ترغیب کرده است.

نتیجه اجلاس دو روزه بانک مرکزی آمریکا و تصمیم اعضای این بانک در مورد آینده برنامه‌های حمایتی مالی، می‌تواند مستقیما بر قیمت طلا تاثیر بگذارد. افزایش نرخ تورم و بی‌ثبات شدن نرخ ارز، اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش داده اما انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا می‌تواند با از بین بردن این دو عامل جذابیت بازار فلز زرد برای سرمایه‌گذاران را کاهش دهد. به این ترتیب اونس طلا در ساعت 19:30 روز گذشته به وقت تهران به 1779دلار رسید.

حمایت قوی معامله‌گران سکه

بازار طلا و سکه در روز سه‌شنبه توانست برای بار دیگر توانایی خود را در حفظ موقعیت کنونی در بالای سطح 11 میلیون و 800هزار تومان به نمایش بگذارد. بر این اساس هر سکه امامی در روز گذشته با کمی افزایش در قیمت 11 میلیون و 920هزار تومان مورد داد‌وستد قرار گرفت به طوری که سرمایه‌گذاران سکه این روزها اجازه نداده‌اند که این فلز گرانبهای داخلی در سطوح قیمتی پایین‌تری تثبیت شود و در روزهای اخیر بارها در برابر نزول معنادار قیمت سکه مقاومت کردند.

به عقیده برخی کارشناسان این بازار، بخشی از معامله‌گران تصور می‌کنند که این فلز گرانبهای داخلی جای زیادی برای افت ندارد ولی اگر قرار باشد روند افزایشی را طی کند، احتمال دارد که به کانال‌های بالاتری نسبت به موقعیت فعلی دست یابد. (منبع: دنیای اقتصاد)

مطالعه بیشتر: امروز سه‌شنبه در بازار طلا و سکه چه خبر بود؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد