3 شرط لازم برای ایجاد آینده‌ای روشن در معاملات بورس

3 شرط لازم برای ایجاد آینده‌ای روشن در معاملات بورس

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه بزرگترین مساله تاثیرگذار بر معاملات بورس را تصمیمات آینده دولت دانست و گفت: در صورت پایبندی به مساله مطرح شده در خصوص عدم تامین مالی و کسری بودجه دولت از بازار سرمایه و نیز اجرای موضوع حذف ارز...

«مهدی سوری» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نوسان ایجاد شده در روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بعد از رشد قابل توجهی که معاملات بورس تحت تاثیر عواملی مختلف تجربه کرد، ورود برخی از ریسک ها به بازار روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و منجر به قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزولی شد.

وی اظهار داشت: نخستین موضوعی که منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص بورس و ورود آن به فاز اصلاحی شد، صحبت‌های مطرح شده از سوی مسوولان در خصوص عدم پایبندی دولت به حذف قیمت‌گذاری دستوری و احتمال حذف آن بود که گاهی در این میان صحبت‌هایی مخالف این مساله مورد بحث قرار گرفت که منجر به نگرانی سهامداران در این بازار شد.

 سوری ادامه داد: در کنار مساله مطرح شده در خصوص قیمت‌گذاری دستوری، بحث شايبه عرضه اوراق با سود بالا، افزایش نرخ بهره و کنترل دستوری نرخ ارز از دیگر نکات تهدید کننده معاملات بازار بود که زمینه نوسان شدید شاخص بورس در معاملات چند روز گذشته بازار را فراهم کرد.

 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سهامداران از نوسان‌های ایجاد شده در بازار سال گذشته خاطره بدی داشتند و به صورت سنتی هم بازار همیشه در شهریور و مهر ماه دارای شرایطی غیرمعقول‌تر از ماه‌های گذشته است و به دنبال این اتفاق شاهد نزول در بازار هستیم که طی چند روز گذشته هم بازار دنباله‌رو روند سال‌های گذشته بوده است.

سوری خاطرنشان کرد: قاعدتا بعد از رشدی که بازار از خرداد ماه تجربه کرد انتظار چنین نزولی در بازار وجود داشت اما سرعت آن بیش از انتظارها بود و بازار نباید با چنین شتابی وارد مدار نزولی می شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وجود چنین سرعتی در روند نزولی بازار که باعث شود سهامی که تا هفته گذشته دارای صف خرید بودند یکباره وارد صف فروش شوند نشان از آن دارد که همچنان سهامداران از روند معاملات بازار ترس دارند و با کوچکترین نوسانی به سمت رفتارهای هیجانی پیش می روند و اقدام به معاملات غیر معمول در بازار خواهند کرد.

سوری با تاکید بر اینکه همچنان این بازار در مرحله‌ای قرار دارد که در زمان نوسان شاهد وجود هیجان های مثبت و منفی در بازار هستیم، گفت: بازار اکنون در محدوده ای قرار گرفته است که اگر سیاست های حاکم در کشور آسیب زا نباشد نباید چندان شاهد ریزش سنگین سهام بزرگ و شاخص ساز در بازار بود.  

این کارشناس بازار سرمایه آینده معاملات بورس را روشن اعلام کرد و اظهار داشت: بزرگترین مساله تاثیرگذار بر روند معاملات بازار، اقدامات در دستور کار دولت است، در صورت پایبندی به مساله مطرح شده در خصوص عدم تامین مالی و کسری بودجه دولت از بازار سرمایه و نیز اجرای موضوع حذف ارز 4200 می‌توان شاهد روزهایی مثبت و پررونق در بازار بود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس طی چند وقت گذشته به دنبال پیگیری حذف قیمت‌گذاری دستوری بود که با توجه به چنین مساله‌ای می‌توان آینده روشنی را برای این بازار متصور بود.

سوری معتقد است که اگر دولت مسایل مطرح شده را به مرحله اجرا برساند قطعا بازار سرمایه تا پایان سال بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: سهامدار حق هر انتخابی را دارد، هر آدمی زمانی که احساس خطر کند وارد رفتارهای هیجانی می شود اما همیشه پیشنهاد ما  به سهامداران آموزش معاملات بورس و سرمایه گذاری غیر مستقیم بوده است.

وی تاکید کرد: بهتر است سهامداران به صحبت‌های مطرح شده در خصوص رفتار سهامداری توجه داشته باشند و آن را رعایت کنند، زیرا سهامداری وجود ندارد که آن ها رعایت کرده باشد و در بازارهای مالی دچار لطمه جدی شده باشد.

سوری مالکیت سهامداران را محترم دانست و گفت: طبیعی است که سهامداران به دلیل احساس ترس در بازار تصمیم به فروش سهام بگیرند، این اقدام حق هر سهامداری است اما بهتر است سهامداران قبل از هر تصمیمی از نظر متخصصان این بازار استفاده کنند و با تصمیمات عجولانه خود منجر به افزایش ضرر و زیان در بازار نشوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد