جلسه‌ کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و ريیس بورس/برنامه 10 بندی برای رفع مشکل بازار سرمایه

جلسه‌ کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و ريیس بورس/برنامه 10 بندی برای رفع مشکل بازار سرمایه

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فردا جلسه‌ای با فعالان بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی برگزار می‌شود و هفته بعد جلسه‌ای با وزیر اقتصاد و ريیس سازمان بورس برگزار می‌شود و از ظرفیت بازار سرمایه برای فعالیت اقتصاد کشور استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا پورابراهیمی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز در آيین افتتاح معاملات آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد در بورس کالای ایران گفت:‌ بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برد که در همه ابعاد خود را نشان داده و قیمت دستوری باعث ایجاد رانت و ناکارآمدی می‌شود.

وی همچنین گفت:‌فاصله بین قیمت نیمایی و قیمت بازار نرخ ارز به طور متوسط 20 درصد است که این باعث تحمیل ضرر و زیان به بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

پورابراهیمی همچنین گفت:‌ بر اساس قانون برنامه ششم نرخ ارز باید به صورت شناور مدیریت شده تعیین شود در حالی که از سال 97 تصمیماتی گرفته شد که نرخ ترجیحی اعمال شود و این نرخ نباید تا ابد ادامه داشته باشد و باید حتما اصلاح شود.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه ده‌بندی وزیر اقتصاد که برای بازار سرمایه تصویب شد، گفت:‌این برنامه می‌تواند به حل مشکلات بخش‌هایی از اقتصاد در سال‌های آینده باشد.

وی گفت: فردا جلسه‌ای با فعالان بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی برگزار می‌شود و هفته بعد جلسه‌ای با وزیر اقتصاد و ريیس سازمان بورس برگزار می‌شود و از ظرفیت بازار سرمایه برای فعالیت اقتصاد کشور استفاده می‌شود.

پورابراهیمی این را هم گفت:‌ بخش عمده ظرفیت معدنی کشور غیرفعال است که قسمت مهم آن متعلق به دولت است و بخشی نیز که در قالب انفال و ثروت‌های عمومی در اختیار دولت که به صورت غیرفعال است و باید ظرفیت معدنی کشور فعال شود.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر کمتر از 10 درصد معادن کشور فعال به بهره‌برداری رسیده و 90 درصد معادن یا غیرفعال است و یا اینکه هنوز اکتشاف نشده است معدن جان‌جا که اخیرا در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده باید فعال شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه حجم نقدینگی کشور به بیش از 4 میلیون میلیارد تومان رسیده است گفت:‌ این نقدینگی چگونه می‌تواند تولید را فعال کند باید از طریق بازار سرمایه جذب بازار تولید شود مگر ما چند شرکت مانند ملی مس و یا پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ایجاد کردیم. عمده انفال و معادن غیرفعال است و این حجم نقدینگی در اقتصاد تنش ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه 90 درصد توان فنی برای معادن بومی‌سازی شده است گفت:‌ اگر اراده واقعی باشد می‌توان این حلقه‌ها را به هم متصل کرد.

وی گفت: در لایحه بودجه چیزی برای شرکت‌های پروژه‌محور در بخش معادن ندیده‌ایم و ما می‌خواهیم از طریق بازار سرمایه پروژه‌های معدنی را فعال کنیم در حالی که در بودجه نیست و کمیسیون می‌خواهد پیشنهاد ارايه کند.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد دیگر را مطالبات شرکت‌های خصوصی به ویژه شرکت‌های صنعت برق از دولت عنوان کرد که گفت: بسیاری از شرکت‌های بورسی درگیر مطالبات از دولت هستند و باید ريیس سازمان بورس وصول مطالبات آنها را پیگیری کند.

پوابراهیمی گفت:‌جفای بزرگی که وزیر قبلی نیرو انجام داد اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت برق انجام نشد و عمده تقصیرها را به گردن بیت‌کوین و رمزارزها انداخت در حالی که 300 مگاوات برای رمزارزها مجوز داده شد اما ناترازی برق بیش از 3 هزار مگاوات است.

وی همچنین به برنامه مولدسازی دارایی‌های دولت اشاره کرد و گفت: دولت در این زمینه ورود کرده اما اقدام دولت کافی نیست برای مولدسازی دارایی‌ها می‌توان از بازار سرمایه و فروش اوراق دولتی اقدام کرد.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: ذغال‌سنگ را می‌توان از طریق بورس کالا یا بورس انرژی ارايه کرد و اگر وزیر صنعت که در این جلسه حضور دارد ابلاغ کند بورس کالا آماده پذیرش سریع ذغال‌سنگ از طریق بازار سرمایه است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود همراه با وزیر صنعت به سوریه گفت: ظرفیت تجارت خارجی باید فعال شود و بدون فعالیت تجارت خارجی نمی‌توان توسعه ایجاد کرد عمده تحریم‌های آمریکا متوجه تجارت خارجی ما است.

پورابراهیمی همچنین گفت:‌اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیته تخصصی کمیسیون اقتصاد نهایی شده فردا متن آن رونمایی می‌شود و برای فعالان بازار سرمایه و کارشناسان ارايه می‌شود تا پیشنهادهای فعالان ظرف دو هفته دریافت شود و بعد از آن در کمیسیون اقتصادی تصویب نهایی می‌شود.در قانون جدید ظرفیت کانون‌های سهامداران و سرمایه‌گذاران دیده شده است و همچنین تضمین برای خرید از صنایع پایین‌دستی دیده شده و امیدواریم قانون بازار سرمایه به زودی به صورت نهایی اصلاح شود.

به گزارش فارس، افتتاح قراردادهای آتی مس کاتد و قراردادهای گواهی سپرده مس و میلگرد امروز با حضور وزیر صنعت، ريیس سازمان بورس و مدیرعامل بورس کالا در محل بورس کالا به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد