چرا حقیقی ها، بورس را ترک می کنند؟

چرا حقیقی ها، بورس را ترک می کنند؟

چهارمین هفته آبان‌‌‌ ماه در حالی پایان یافت که همزمان با افت 1/ 3 ‌درصدی شاخص کل و عقب‌‌‌گرد 2/ 1‌ درصدی نماگر هم‌‌‌وزن بورس، سهامداران خرد نیز برای دوازدهمین هفته...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  از این‌رو در مجموع هفته منتهی به 26 آبان‌‌‌ماه سهامی به ارزش 767‌میلیارد و 797‌میلیون تومان از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران حقوقی بورس تهران منتقل شد.

در مجموع این 12 هفته، بیش از 16‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌‌‌ خرد از گردونه معاملات سهام خارج شده که به نظر می‌رسد مقصر اصلی این وضعیت، نابسامانی سیاستگذاری‌‌‌های موثر بر بازار سهام بوده است. موضوعی که در ابتدای هفته خود را در بازگشت تصمیم دولت از افزایش نرخ فروش خودروسازان نشان داد و در میانه‌‌‌های هفته با عقب‌‌‌نشینی دلار به اوج خود رسید.

   سهامداران فعال هفته در صنایع بورسی

در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت سهامداران حقیقی در 13 گروه بورسی خریدار بودند. در این میان بازگشایی نماد معاملاتی «بورس» در روز دوشنبه پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه و عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود و رشد بیش از 50‌درصدی آن سبب شد شاهد افزایش اقبال بورس‌‌‌بازان حقیقی به این سهم باشیم. شرایطی که باعث شد گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گیرد.

حقیقی‌‌‌ها در مجموع هفته منتهی به 26 آبان‌‌‌ماه در این گروه سهامی به ارزش 123‌میلیارد و 259‌میلیون تومان را به پرتفوی خود افزودند. پس از آن نوبت به انبوه‌‌‌سازان رسید. در این گروه «ثشاهد» با بیشترین اقبال سهامداران خرد همراه شد تا خالص خرید هفتگی حقیقی‌‌‌ها در گروه انبوه‌‌‌سازی 49‌میلیارد و 335‌میلیون تومان برآورد شود. پس از آن سهامداران خرد، گروه محصولات شیمیایی را در لیست خرید خود قرار دادند.

در این راستا زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی و شوینده در هفته‌‌‌ای که گذشت شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 46 ‌‌‌میلیارد و 995 ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. این مهم پس از آن رقم خورد که یکی از نمادهای شوینده این گروه یعنی «پاکشو» اقدام به انتشار اوراق فروش تبعی و تضمین سود 40‌درصدی سهام خود در 24 ماه آینده کرد.

در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی بازار اما سهامداران خرد خالص خروج مثبتی از 26 صنعت داشتند. در صدر این لیست پالایشگاه‌‌‌ها قرار داشتند که در مجموع هفته شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 185‌میلیارد و 927‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. فلزی‌‌‌ها نیز در شرایط مشابهی با خالص خروج 185‌میلیارد و 101‌میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند.

این روند در زیرمجموعه‌‌‌های گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با انتقال 140‌میلیارد و 870‌میلیون تومانی از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران دنبال شد. دارویی‌‌‌ها نیز که از بررسی فوریت‌دار لایحه ارز 4200 تومانی ناامید شدند، وارد لیست خروج حقیقی‌‌‌ها شده و در مجموع هفته خالص فروش 95‌میلیارد و 802‌میلیون تومانی را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کردند.

   روزشمار فعالیت بازیگران بورسی

شنبه: شوک حاصل از لغو افزایش قیمت فروش خودروسازان تنها دو روز پس از ابلاغ سبب شد نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در نخستین روز هفته با افت 2/ 1‌درصدی مواجه شود. در این روز 86/ 0‌درصد از ارتفاع نماگر هم‌‌‌وزن نیز کاسته شد و به موازات این فضای منفی، حقیقی‌‌‌ها خالص فروش 268‌میلیارد و 724‌میلیون تومانی را رقم زدند. در این روز تنها 7 صنعت وارد لیست خرید سهامداران خرد شدند و در مقابل شاهد خروج این دسته از سهامداران از 31 گروه بورسی بودیم.

بیشترین فروش حقیقی‌‌‌ها اما از زیرمجموعه‌‌‌های گروه‌‌‌های بزرگ دلاری و ریالی بازار سهام رقم خورد. در این خصوص می‌توان به گروه فرآورده‌‌‌های نفتی با خالص فروش حدود 74‌میلیارد تومانی اشاره کرد. سپس بانک‌ها شاهد خالص فروش 45‌میلیارد و 931‌میلیون تومانی سهامداران حقیقی بودند. فلزی‌‌‌ها نیز در روندی مشابه جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 29‌میلیارد و 547‌میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند. شرکت‌های چند رشته‌‌‌ای صنعتی و خودروسازان نیز روز شنبه مجموعا با خالص فروش 42‌میلیارد و 231‌میلیون تومان حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.

یکشنبه: در دومین روز هفته فضای منفی حاکم بر معاملات سهام کمی فروکش کرد و نماگر اصلی بورس رشد 2/ 0‌درصدی را ثبت کرد. در این روز فروش حقیقی‌‌‌ها هرچند ادامه یافت اما به 183‌میلیارد تومان محدود شد و لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌گران نیز کمی شلوغ‌‌‌تر شد. به این ترتیب طی دادوستدهای روز یکشنبه بورس تهران سهامداران خرد 13 صنعت را در اولویت خرید خود قرار دادند و در مقابل سهام موجود در 26 گروه را به دست حقوقی‌‌‌ها سپردند.

گروه فرآورده‌‌‌های نفتی در این روز نیز در صدر گزینه‌‌‌های فروش حقیقی‌‌‌ها جای گرفت تا شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 31‌میلیارد و 319‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. پس از آن نیز دو گروه فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی به ترتیب خالص فروش 29 و 5/ 24‌میلیارد تومانی این دسته از بورس‌‌‌بازان را تجربه کردند. در آن‌سوی بازار اما سرمایه‌گذاری‌‌‌ها شاهد ورود 38‌میلیارد تومانی سرمایه‌‌‌های حقیقی بودند و پس از آن گروه خودرو و ساخت قطعات در غیاب خودروسازان ورود 13‌میلیارد و 766‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها را ثبت کرد.

 دوشنبه: در میانه هفته گذشته نماگرهای بورسی بازهم عقب‌‌‌نشینی کردند. افت 300 تومانی دلار از مهم‌ترین دلایل افزایش فشار فروش در تالار شیشه‌‌‌ای بود. در این روز سهامداران خرد تصمیم گرفتند 315‌میلیارد و 933‌میلیون تومان از سهم موجود در پرتفوی خود را نقد کنند. شرایطی که سبب شد در مقابل قرار گرفتن تنها 7 گروه در لیست خرید حقیقی‌‌‌ها، بورس‌‌‌بازان در 32 صنعت فروشنده باشند. زیرمجموعه‌‌‌های گروه‌‌‌های بزرگ بازار صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با خروج 72‌میلیارد و 767‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها در رتبه نخست این لیست قرار داشتند و پس از آن نوبت به سهام پالایشی با ثبت خالص فروش 71‌میلیارد و 785‌میلیون تومانی سهامداران خرد رسید. بانک‌ها، شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی و خودرویی‌‌‌ها دیگر صنایعی بودند که حقیقی‌‌‌ها در اولویت خود برای فروش قرار دادند.  

سه‌‌‌شنبه: افت شاخص کل بورس تهران در دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه به 54/ 0‌درصد رسید اما از فروش سهامداران خرد اندکی کاسته شد تا شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 29‌میلیارد و 342‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم.

گروه محصولات شیمیایی با محوریت «پاکشو» که پس از انتشار اوراق فروش تبعی جذاب به نظر می‌‌‌رسید، پراقبال‌ترین صنعت بورسی طی دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه از سوی سهامداران حقیقی بود. این گروه در این روز میزبان 44‌میلیارد و 302‌میلیون تومان سرمایه‌‌‌ حقیقی بود. در مقابل اما 26 صنعت با صدرنشینی گروه فلزات اساسی در لیست فروش حقیقی‌‌‌ها جای گرفتند. این گروه معاملات روز سه‌‌‌شنبه را با خالص خروج 22‌میلیارد و 692‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها پایان داد.

چهارشنبه: در پایان هفته گذشته، تالار شیشه‌‌‌ای هرچند کم‌‌‌رمق اما رنگ و روی صعودی به خود گرفت و شاهد رشد 16/ 0‌درصدی شاخص کل و صعود 7/ 0‌درصدی نماگر هم‌‌‌وزن بودیم. همزمان حقیقی‌‌‌ها نیز به زمین خرید بازگشتند تا الگوی هفته‌‌‌های اخیر در خصوص بازگشت سهامداران خرد در آخرین روز کاری هفته تکرار شود. در این روز حقیقی‌‌‌ها خالص خرید 29‌میلیارد و 243‌میلیون تومانی را ثبت کردند. سه گروه انبوه‌‌‌سازان، محصولات شیمیایی و خودرو پرتقاضاترین صنایع بورسی از سوی حقیقی‌‌‌ها در آخرین روز هفته بودند.

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد