بعد از انتخابات 1400، آینده بورس چه خواهد شد؟

بعد از انتخابات 1400، آینده بورس چه خواهد شد؟

انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته 28 خرداد 1400 برگزار شد و امروز بورس در حالی کار خود را آغاز کرد که یک سایه ابهام دیگر از روی سر بازار برداشته شده بود. اعلام نتایج رسمی انتخابات چه تاثیری بر بورس خواهد گذاشت؟

به گزارش نبض بورس، سرانجام انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم روز گذشته برگزار شد تا سایه یک ابهام دیگر از روی سر بورس برداشته شود.

امروز بازار از همان ابتدا سبزپوش شد و شاخص‌ها افزایش ارتفاع دادند. تا لحظه نگارش این متن شاخص کل با 7953 واحد افزایش به یک میلیون و 155 هزار و 629 واحد رسیده است.  

با اتمام انتخابات ریاست جمهوری 1400 حالا پرسش این است که احتمالا بازار به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

هر چند که اظهار نظر قطعی در این زمینه سخت است، اما می‌توان پیش بینی را از آینده بورس داشت. گمانه زنی‌ها و شایعات حکایت از آن دارد که آیت الله ريیسی با اختلاف ريیس جمهور چهار سال آینده خواهد بود؛ بنابراین مبنای تحلیل را بر روی ریاست جمهوری آیت الله ريیسی قرار می‌دهیم.  

اولین نکته این است که همه کاندیدا‌های این دوره ریاست جمهوری خواهان بازگشت رونق به بورس بودند و مهمتر از همه اینکه آیت الله ريیسی به عنوان دومین مقام بلندپایه بعد از مرحوم رفسنجانی هفته گذشته از تالار بورس دیدن کردند و با سهامداران گفتگو داشتند. این نگاه مثبت به بورس می‌تواند در آینده بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

دومین نکته سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ريیس جمهور آینده است. قطعا یکی از مواردی که بر بورس تاثیرگذار خواهد بود نگاه به توافقات برجامی است. با توجه به اینکه آیت الله ريیسی بیشتر به دنبال تکیه بر توان داخلی است بنابراین به نظر می‌رسد که توافقات برجامی به این زودی محقق نشود و در نتیجه قیمت دلار نیز که از عوامل تاثیرگذار بر بورس و رونق آن است جهشی را تجربه کند. کما اینکه هم اکنون نیز این سیگنال گویا به بازار ارز صادر شده است و قیمت دلار افزایش یافته و بورس نیز سبزپوش است.  

سومین نکته این است که اگر توافقات برجامی طولانی شود قطعا تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی بر قوت خود باقی خواهند ماند و دولت آینده نیز مجبور است برای کسب درآمد به بورس تکیه کند که این امر تنها با رونق بورس می‌تواند محقق شود.

بنابراین با توجه به اصلاحی که تقریبا در یک سال گذشته بورس داشته است و با توجه به نکات ذکر شده می توان امیدوار بود که یک بار دیگر بورس روی رونق را به خود ببیند و اندکی سهامداران از ضرر و زیان خارج شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد