ریزش بورس در سال 99 چه تفاوتی با سال 92 دارد؟

ریزش بورس در سال 99 چه تفاوتی با سال 92 دارد؟

بازار سهام در سال 92 همچون سال 99 افت شدیدی را تجربه کرد. اما آیا دلایل افت بورس در این دو بازه زمانی متفاوت است؟ تفاوت ریزش بورس در این دو دوره چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال 92 شاهد ریزش بزرگ در بازار سهام بودیم، به طوری که می‌توان به کاهش دو هزار و 388 واحدی (2٫72 درصد) در دی 92 اشاره کرد که بعد از یک مدت کوتاه روند متعادل، در فروردین 93، شاخص بار دیگر ریزش دو درصدی داشت. همچنین در شهریور سال 92 نیز یک مرحله دیگر از کاهش شاخص بازار را مشاهده کردیم.

سقوط 1٫85 درصدی در اردیبهشت ماه تحت تاثیر خبر اخذ عوارض 26 درصدی از صادرات پالایشگاه‌ها و همچنین نگرانی از مساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز به افت 1٫83 درصدی نماگر بازار سهام در سال 92 منجر شد. روند حرکتی بورس در سال 94 نسبتا متعادل بود و در این سال تنها یک ریزش را شاهد بودیم. بر این اساس نگرانی از آینده مذاکرات هسته‌ای پس از یک دوره رشد در فروردین سال 94 موجب ریزش شدید یک هزار و 239 واحدی شاخص کل بورس شد.

روند شاخص در سال 99، در دوره‌ای که دوره طلایی بورس نامیده می‌شد، پس از یک دوره رشد تقریبا شش ماهه، از کانال دو میلیون عبور کرد. از نیمه مرداد 99 روند نزولی بورس آغاز شد و بعد از مدت‌ها نزول در زمستان 99، یک حرکات نوسانی را پشت‌سر گذاشت و بعد از یک دوره نزولی، از کانال یک میلیون و 200 هزار عبور کرد.

شاخص بورس در نیمه دوم سال 99، با افت حدود 67 درصدی همراه بود. با توجه به این نکته که دوران نزولی بورس در سال 99 حدود شش ماه، اما روند نزولی شاخص در سال 92 به صورت نوسانی به مدت دو سال به طول انجامید، می‌توان امیدوار بود با در نظر گرفتن شرایط ثبات در بازار ارز و نبود ریسک سیاسی و بین‌المللی غیر منتظره، اصلاح بازار به آخر خط رسیده و شاخص کل می‌تواند مجددا به روند متعادل و صعودی بازگردد.

به عقیده کارشناسان، بازار سهام در سال 99 بنا به دلایل مختلفی روند نزولی را تجربه کرد. از جمله عوامل نزول بورس در شش ماه دوم 99 را می‌توان به خروج حجم زیادی از نقدینگی در مرداد ماه، اظهار نظر افرادی که تخصص کافی نداشتند، قیمت‌گذاری‌های دستوری، اعمال سیاست‌های مختلف پولی بانک مرکزی، رفتارهای هیجانی سهامدارن و رفته رفته کم شدن اعتماد سهامداران به بازار نام برد. عواملی که به وجود آمدن برخی از آن‌ها شاید به دلیل طولانی شدن دوران نزولی بازار باشد.

از طرفی با توجه به نشست طرفین برجام در هفته جاری، انتخابات ریاست جمهوری 1400 و روی کار آمدن دولت جدید با سیاست‌های جدید در نیمه دوم سال 1400 باید دید شرایط برای بازار سهام چگونه پیش می‌رود؟

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند عامل اصلی تحرک بازار ورود و خروج سرمایه به بازار و چرخش نقدینگی است، با مشخص شدن تکلیف فاکتورهای تاثیرگذار در روند بازار در 1400، می‌توان امیدوار بود که اعتماد به بازار برگردد و نقدینگی در بازار افزایش پیدا کند.

برای مطالعه بیش‌تر می‌توانید گزارش آیا مذاکرات بازار را نجات می‌دهد؟ را بخوانید.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد