بورس چه زمانی صعودی می‌شود؟

بورس چه زمانی صعودی می‌شود؟

بورستهران - ایرنا - یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام اکنون بازاری ارزنده برای سرمایه‌گذاری است، گفت: در صورت حذف برخی از محدودیت‌های معاملاتی می‌توان امیدوار بود که بازار از اواسط اسفندماه روند رو به رشدی را بیابد، اما...

"نوید قدوسی" امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تداوم روند منفی در معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تا حدودی ریسک‌های تهدیدکننده بازار برطرف شده است، بازار از چند وقت گذشته با ریسک لایحه بودجه همراه بود که کلیات آن تصویب و اختلافات موجود بر سر بودجه برطرف شد، اکنون دیگر مشکلی برای تصویب لایحه بودجه وجود ندارد.

قدوسی خاطرنشان کرد: از چند وقت گذشته در بازار نگرانی‌هایی برای کاهش نرخ ارز وجود داشت که اکنون در بازار شاهد هستیم برای تثبیت نرخ دلار در محدوده های قیمت 25 هزار تومان مشکل وجود دارد؛ بنابراین نمی توان انتظار کاهش قیمت دلار تا نرخ 15 هزار تومان را داشت واین موضوع می تواند عامل محرکی برای بازگشت روند صعودی به بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در کنار برطرف شدن ریسک لایحه بودجه و نوسان قیمت دلار در محدوده‌های 25 هزار تومان، اکنون قیمت های جهانی در موقعیت خوبی قرار دارند و برخی از کالاها مانند قیمت مس در سقف تاریخی خود قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون همه خطرهای تهدید کننده بازار برطرف شده است و بازار به لحاظ بنیادی در موقعیت خوبی قرار دارد، اظهار داشت: قیمت سهام با افت خوبی همراه بوده است و با توجه به پیش‌بینی سودی که شرکت‌ها ارايه داده‌اند می توان به آینده شرکت‌ها و همچنین بازار امیدوار بود.

قدوسی به تقویت انتظارات تورمی در کشور تاکید کرد و گفت: کاهش انتظارات تورمی در آذر و دی ماه باعث افت قیمت مسکن و ورود آن به دوران رکود سنگین، افت حدودی 30 درصدی قیمت خودرو  شد در حالی که اکنون با افزایش نرخ دلار، قیمت ها در بازارهای سرمایه‌گذاری افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده تقویت انتظارات تورمی در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون مسایلی که باید به عنوان عامل محرک بازار باشد در جهت مثبت قرار دارند اما جو ترس و هیجان حاکم ایجاد شده در بازار، روند معاملات را با هیجان همراه کرده است و نمی توان شاهد پیش‌روی معاملات بورس در مسیر واقعی خود باشیم.

وی با بیان اینکه به لحاظ سنتی و تجربه،  روند بازار سهام در بهمن ماه سال‌های مختلف معقول نبوده است و همچنین همیشه معاملات این بازار در اسفند ماه  تا 20 اسفند روند خوبی را در پیش نمی‌گیرند، گفت: علت این موضوع به سهامداران حقوقی باز می‌گردد، با توجه به اینکه سال مالی آنها 29 اسفند ماه است تمایل به سمت فروش سهام و شناسایی سود افزایش پیدا می کند که  این موضوع فشار فروشی را در بازار ایجاد می کند.

 قدوسی خاطرنشان کرد: سهامداران بیشتر در اسفند ماه معاملات خود را در هفته دوم و سوم اسفند ماه انجام می‌دهند تا بعد از فروش حقوقی ها، بازار روند صعودی را در پیش بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پارامترهای بنیادی بازار سهام در وضعیت خوبی قرار دارند و در صورتی که اتفاق سیاسی، کشور را تهدید نکند می توان به آینده بازار امیدوار بود، گفت: اکنون عواملی که بخواهد روند بازار را صعودی کند فراهم است اما هیجان معاملاتی بازار، همه گیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: نمی توان بازار را در روزهای پایانی اسفند ماه به صورت دقیق پیش‌بینی کرد اما به نظر می‌رسد بازار در فروردین ماه روند رو به بالایی را در پیش بگیرد.

قدوسی گفت: سهامداران برای فروش سهام باید وضعیت بنیادی بازار را مورد بررسی قرار دهند اما وضعیت سهام در شرایط فعلی بازار، متفاوت با یکدیگر است و نمی توان عجولانه تصمیم به فروش آنها در بازار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهامداران در روند صعودی بازار وارد سرمایه‌گذاری در بورس شده‌اند و اکنون گمان می‌کنند بدون توجه به وضعیت سهام شرکت‌ها و با در نظر گرفتن صف‌های خرید،  هر سهمی را که خریداری کنند رشد می کند، در حالی که اکنون چنین شرایطی در بازار حاکم نیست و باید دقت کنند تا با در نظر گرفتن تحلیل سهام شرکت‌ها، سهام خوبی را در بازار برای خرید در نظر بگیرند.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس دیروز (یکشنبه، 10 اسفندماه) هشت هزار و 601 واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و 185 هزار واحد رسید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد