سود 100میلیونی خودروی تارا؛ زیان میلیونی شاهین

سود 100میلیونی خودروی تارا؛ زیان میلیونی شاهین

تارا و شاهین دو محصول جدید ایران خودرو و سایپا در صورت‌های مالی ارايه شده به سازمان بورس مربوط به سه ماهه اول، دو مسیر متفاوت را طی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تارا که در واقع همان پژو 301 است، قرار بود به عنوان دومین محصول مشترک پژو و ایران خودرو حاصل از توافق نامه برجام تولید شود اما با خروج آمریکا و به کما رفتن برجام، پژو نیز ایران را ترک کرد و پژو 301 هم به تولید انبوه نرسید.

اما مدیران ارشد ایران خودرو مصمم بودند به هر نحو ممکن این محصول را با داخلی سازی بالا به تولید برسانند و آن را به عنوان پرچم دار محصولات خود در دوران تحریم عرضه کنند.

این محصول نوبرانه ایران خودرو اولین حضور مستقل خود را در صورت های مالی این خودروساز که به صورت سه ماه ( فصلی ) منتشر می شود، در گزارش سه ماهه اول سال 1400 تجربه می کند. پیش تر تنها خبر از تولید این محصول در آمار تولید ماهانه ایران خودرو منتشر می شد اما فروش محدودی داشت.

هر چند قرار بود این محصول طی امسال به تولید انبوه برسد اما به نظر می رسد همچنان با تولید انبوه فاصله دارد. آبی‌های جاده مخصوص پیش بینی کرده‌اند از این محصول جدید خود طی سال جاری 20 هزار دستگاه به بازار عرضه کنند.

عرضه 20 هزار دستگاهی تارا با توجه به برنامه فروش حدود 499 هزار دستگاهی ایران خودرو نشان می‌دهد این خودروساز حساب ویژه ای برای کسب درآمد از ناحیه فروش این خودرو باز نکرده و تنها 4 درصد از فروش سال جاری خود را به عرضه این محصول جدید اختصاص داده است.

در حالی که تارا حضور محدودی در امسال تجربه می‌کند با این حال ایران خودرویی ها ظاهرا به گونه‌ای برنامه ریزی کرده‌اند تا در تولید این محصول زیان نکنند.

صورت‌های مالی ایران خودرو نشان می دهد طی فصل بهار سال جاری 2 دستگاه تارا به بازار عرضه شده است.

هر دستگاه تارا با قیمت 254 میلیون و 600 هزار تومان فاکتور شده است. در حالی که آبی های جاده مخصوص برای تولید هر تارا 155 میلیون و 150 هزار تومان هزینه کردند. بنابراین به ازا فروش هر دستگاه تارا سود 99 میلیون و 450 هزار تومانی به حساب این خودروساز واریز شده است.

خودروی شاهین در چه وضعیتی است؟

شاهین اولین محصول تمام ایرانی خودروسازی سایپا روی پلتفرم اختصاصی ( پلتفرم SP100 ) این شرکت است که پیش تر با نام رهام شناخته می شد.

قرار است نارنجی های جاده مخصوص اولین محصول کراس اوور خودروسازی کشور با نام آریا را نیز روی همین پلتفرم تولید کنند.

اما از آنجایی که سایپایی ها زودتر از ایران خودرو دست به کار شدند تا محصول نوبرانه خود را به بازار عرضه کنند. بنابراین صورت های مالی این خودروساز نشان می دهد تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع 3 هزار و 870 دستگاه از این خودرو تولید و 3 هزار و 819 دستگاه برای مشتریان فاکتور شده است.

اما نارنجی های جاده مخصوص شاهین را با زیان تولید می کنند.

در حال حاضر هر دستگاه شاهین با قیمت 236 میلیون و 500 هزار تومان برای مشتریان فاکتور می شود. اما تولید هر دستگاه شاهین حول و حوش 237 میلیون و 300 هزار تومان خرج روی دست سایپا می گذارد. بنابراین هر حال حاضر نارنجی های جاده مخصوص هر دستگاه شاهین را به زیان در حدود 800 هزار تومان به بازار عرضه می کنند.

با اینکه تولید شاهین برای این خودروساز زیان تولید می کند اما پیش بینی های مدیران ارشد سایپا نشان می دهد طی سال جاری در مجموع حدود 65 هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

با توجه به برآورد فروش 341 هزار و 340 دستگاهی که مدیران سایپا برای سال جاری داشتند. چنانچه این تعداد شاهین تولید شود و براورد صورت گرفته عملیاتی شود سهم شاهین از سبد فروش این خودروساز حدود 19 درصد خواهد بود.

منبع: اقتصاد نیوز

جدیدترین اخبار مربوط به خودرو را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد