تهدیدی که به فرصت بدل شد

تهدیدی که به فرصت بدل شد

ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: حمایت از مصرف کننده باید همپای حمایت از تولید مورد توجه قرار بگیرد تا هم صنعت رشد مورد انتظار را داشته باشد و هم موجبات رضایت خاطر مصرف کنندگان فراهم گردد.

خواندن 3دقیقه

به گزارش بورس نیوز، آمارهای وزارت "صمت" حاکی از رشد تقریبا 40 درصدی تولید انواع لوازم خانگی در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

شرکت های فعال در این عرصه هم از این رشد بی نصیب نبوده اند و مقایسه گزارش های تولید و فروش 10 ماهه 99 نمادهای این گروه نشان از رشد درآمد فروش شرکت ها دارد. این صنعت از تحریم ها، فرصت ساخته و در یک سال اخیر، تولید و فروش مناسبی داشته، اما حالا که زمزمه های احتمال توافق و لغو تحریم ها وجود دارد، این سوال مطرح می شود که آیا روند مثبت تولید و فروش صنعت لوازم خانگی کشور ادامه خواهدداشت یا لغو تحریم ها، دوباره بازار را با انبوهی از محصولات خارجی اشباع خواهد کرد؟

اکبر پازوکی ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفتوگو با بورسنیوز در این خصوص بیان کرد: صنعت تولید لوازم‌خانگی هم مانند هر نوع فعالیت تولیدی و تجاری و... نیازمند امنیت بوده اگرچه تحریمها، فرصتی برای تولیدکنندگان این صنعت بود؛ ولی برای حمایت از تولید، باید برنامهریزی صحیحی در مورد واردات صورت بگیرد و فقط واردات کالاهایی که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد، انجام شود.

وی ادامه داد: این اطمینان خاطر به تولیدکنندگان داده شود که در صورت سرمایه‌گذاری و تولید محصولاتی که برای تامین نیاز بازار، به واردات آن‌ها وابسته‌ایم؛ اجازه واردات محصول خارجی را نخواهیم داد و در صورت لزوم، از صادرات محصولات داخلی هم حمایت خواهد شد. در مقابل، تولیدکننده متعهد شود ظرف مدتی، محصولی باکیفیت و قیمت مناسب روانه بازار کند، در غیر این صورت واردات از سر گرفته خواهد شد.

پازوکی افزود: البته علاوه بر حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرفکننده هم باید موردتوجه سیاستگذاران قرار بگیرد تا محدودیت واردات و انحصار تولید داخلی، موجب تحمیل فشاری به مصرف‌کنندگان نشود.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی در رابطه با تاثیر کاهش احتمالی نرخ ارزبر قیمت لوازم‌خانگی گفت: تقریبا 30 درصد از قطعات و مواد اولیه این صنعت، وابسته به واردات است و مابقی تولید داخل است. مادامی‌که قیمت مواد اولیه داخلی ازجمله ورق فولادی و محصولات پتروشیمی و رنگ و... شیب صعودی داشته باشد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت لوازم‌خانگی تولید داخل را داشت.

پازوکی در مورد وضعیت صادرات این صنعت اظهار کرد: صنعت لوازم‌خانگی کشورمان به لحاظ کیفی پتانسیل صادرات را دارد؛ اما ازنظر قیمتی، از مزیت رقابتی برخوردار نیستیم و درزمینه ارايه خدمات پس از فروش هم ضعف‌هایی وجود دارد. اگر قصد تمرکز بر صادرات را داریم، باید با در نظر گرفتن بازار هدف، ضمن ارتقای کیفیت محصولات، روی کاهش قیمت تمام‌شده و ارايه خدمات پس از فروش هم تمرکز کرد.

وی در خاتمه گفت: خبر خوب اینکه اگرچه در دهه‌های قبل صنعت لوازم‌خانگی کشور مهجور مانده بود و بازار لوازم‌خانگی با محصولات خارجی و وارداتی اشباع‌شده بود، حالا مدتی است که جایگاه خود را پیداکرده و محصولات ایرانی مورد اقبال مردم واقع‌شده‌اند. اما تاکید می‌کنم که حمایت از مصرف‌کننده باید همپای حمایت از تولید موردتوجه قرار بگیرد تا هم صنعت رشد مورد انتظار را داشته باشد و هم موجبات رضایت خاطر مصرف‌کنندگان فراهم گردد.

بیشتر بخوانید:

برندگان واقعی بورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد