بورس امروز منتظر بودجه 1401 است / 21 آذر روز موعود بازار سرمایه؟

بورس امروز منتظر بودجه 1401 است / 21 آذر روز موعود بازار سرمایه؟

بیش از یک سال است که بازار سرمایه، با رکود همراه شده و در سردرگمی به سر می‌برد. موضوعات مختلفی چون مذاکرات برجام، نوسان نرخ ارز، قطعی برق و گاز صنایع و بودجه سال...

اقتصادآنلاین_هانا پاکمند؛ روند نوسانی معاملات ادامه یافت و به دنبال آن، شاهد رشد هشت هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در معاملات امروز بودیم. شاخص کل، همچنان در آینده‌ای نامشخص و تحت تاثیر بودجه سال آینده، سردرگم است.

مهرزاد منتظری، کارشناس و فعال بازار سرمایه با در نظر گرفتن اینکه لایحه بودجه، هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود، گفت: به‌نظر می‌رسد، تا یکی دو ماهه آینده، بازار و معاملات تحت تاثیر این موضوع باشند. در حال حاضر نیز معاملات، با مد نظر قرار دادن لایحه بودجه سال جدید، نرخ دلار نوسانی و معضلاتی چون قطعی برق و گاز صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار، وارد شدن دلار به کانال 30هزار تومان را امری موثر در روند سهام دلاری دانست و گفت: از دیروز روند معاملات کمی بهتر شده، اما باید این موضوع را در نظر گرفت، که در ابتدا افزایش دلار اتفاق می‌افتد و به دنبال آن سهام دلاری با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه در مقطعی هستیم، که مسايل بودجه سال جدید در میان است، احتمالا در پی آن، هزینههای شرکت‌ها نیز افزایش یابد؛ تا حدودی اثر افزایش قیمت دلار، از بین خواهد رفت. در شرایط فعلی که نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد، بودجه، خیلی بیشتر از بحث دلار مورد توجه بازار و فعالان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در مقابل افزایش نرخ دلار آزاد، نرخ دلار نیمایی در قیمت 23500تومان باقی مانده و شرکت‌ها با نرخ دلار نیمایی معامله می‌کنند. بنابراین اثر افزایش نرخ دلار خود را در تابلوی معاملات بورس نشان نداده و مادامیکه نرخ دلار نیمایی افزایش نیابد، بازار سهام تحت تاثیر نرخ دلار قرار نخواهد گرفت.

منتظری در پایان بر ارزندگی بازار تاکید کرد اما پایانی مشخص، برای روند فعلی متصور نشد. او همچنین پیشنهاد کرد، سهامی که p به e، 5 یا 6 دارند، سهام مناسبی برای سرمایهگذاری هستند. از طرفی اگر افراد دانش مالی و تحلیلی ندارند، می‌توانند به طور غیر مستقیم و از طریق صندوق‌ها به معامله بپردازند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد