آدرسی غلط برای پوشش تخلفات

آدرسی غلط برای پوشش تخلفات

مادامی که مقصران و متخطیان بازار سرمایه، معرفی نشوند، همین شرایط ادامه دارد و معجزه ای در کار نخواهد بود. همان ها که در اوج شاخص اقدام به فروش کردند، احتمالا در کمین نشسته اند تا در پایین ترین قیمت ممکن، سهم ها را درو کنند!

به گزارش بورس نیوز، برخی کارشناسان اقتصادی ادعا کرده‌اند 150 هزار میلیارد تومان از بورس راهی بازار رمز ارزها شده است.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: خروج این حجم از نقدینگی از بازار سرمایه و ورود به بازار رمز ارزها قابل‌قبول نیست و اگر کسی چنین ادعایی دارد، باید با مستندات آن را اثبات کند. ویژگی رمز ارزها این است که هیچ نهاد یا حتی دولتی امکان رصد میزان دارایی افراد در این بازار را ندارد. باور اینکه این حجم از نقدینگی توسط چند صرافی داخلی رمز ارزها جابجا شده باشد نیز، دشوار است. به نظر می‌رسد برای پوشش تخلفاتی که در بازار سرمایه صورت گرفته، به مردم آدرس غلط می‌دهند تا مردم به‌جای انتظار معرفی متخلفان، باور کنند آن‌ها که با ورود نقدینگی خود، موجب رشد بازار سرمایه شدند، پولشان را از این بازار خارج کرده و وارد بازار رمز ارزها شدند!

وی در رابطه با انتقاداتی که رشد بازار سرمایه را موجب رشد تورم و مشکلات اقتصادی می‌دانند، گفت: بازار سرمایه به‌خودی‌خود بازار خوبی است که به شکوفایی اقتصادی کشور کمک می‌کند. ولی همان‌طور که حتی در مورد ابزاری مثل چاقو، به مردم هشدار لازم در مورد نحوه استفاده داده می‌شود، باید به سرمایه‌گذاران هم قبل از ورود، در مورد ریسک‌های این بازار اطلاعات کافی داد. نکته اینجاست که بازار سرمایه به دلایل خاصی تا مقطعی رشد کرد و بعدازآن نزول کرد؛ ولی عده‌ای دلیل فرازوفرود بازار سرمایه را، ورود و خروج نقدینگی توسط مردم مطرح می‌کنند که این دلیل درستی نیست و جز ذلیل کردن بازار سرمایه، نتیجه‌ای در برنداشته است. بازار سرمایه، بازار کشف قیمت‌های عادلانه و منطقی است؛ ولی آنچه در این بازار رخ داد، بازی‌هایی بود که منجر به سوءاستفاده از مردم شد.

بغزیان با انتقاد از برخی اظهارنظرهای بورس ستیزانه، تصریح کرد: چطور سیاست‌گذاران امکان بررسی و محاسبه پولی را که وارد بازار رمز ارزها شده، دارند؛ ولی توان بررسی و شفاف‌سازی در مورد اینکه در روزهای اوج شاخص بورس، نقدینگی توسط چه کدهایی از این بازار خارج شد را ندارند؟ چرا هرگز نپرسیدیم چطور جهش‌های چند صددرصدی قیمت‌ها در بازارهای موازی هیچ‌وقت اعتراضی به دنبال نداشته، ولی رشد بازار سرمایه آماج انتقادات قرار گرفت؟ پراید 7 میلیونی به بالای 100 میلیون تومان رسید و کسی اظهار نگرانی نکرد و رشد قیمت‌ها را به افزایش بهای تمام‌شده گره زدند؛ اما رشد سهام کارخانه‌ها عظیمی که بعید است تا سال‌ها بعد، امکان احداث مشابه آن را داشته باشیم، مورد هجمه منتقدان قرار گرفت! مادامی‌که مقصران و متخطیان بازار سرمایه، معرفی نشوند، همین شرایط ادامه دارد و معجزه‌ای در کار نخواهد بود. همان‌ها که در اوج شاخص اقدام به فروش کردند، احتمالا در کمین نشسته‌اند تا در پایین‌ترین قیمت ممکن، سهم‌ها را درو کنند!


  • بیشتر بخوانید:
ریسک خروج از سهم های ارزنده بازار

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد