چرا شاهراه توسعه گردشگری در بلا تکلیفی است؟

چرا شاهراه توسعه گردشگری در بلا تکلیفی است؟

بهرام پار ساپور_کارشناس اقتصادی

یکی از شاخصه‌های جوامع پیشرفته رشد سریع بخش حمل‌ونقل آنها می‌باشد در سال 1994هالدمن وشرمن ثابت کردند که گردشگری بدون بهبود و توسعه گسترده شبکه حمل‌ونقل میسر نیست و همواره فقدان بهره‌مندی از شبکه راههای قوی مانعی جدی در راه رشد و توسعه می‌شود اکثرا جاذبه‌های گردشگری تنهاپس از آنکه قابل دسترسی شده‌اند توسعه یافته‌اند.

گفته می‌شود،راه قدیمی ماسوله به خلخال در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است. ماسوله شهری است در غرب استان گیلان که معمولا به عنوان مقصد نهایی گردشگری از آن نام برده می‌شود. گردشگران زمانی بر اقتصاد یک شهر یا شهرستان می‌توانند تاثیر‌گذار باشند که حداقل 24تا48ساعت در آن اقامت داشته باشند بنظر می‌رسد الان ماسوله فقط برای بازدید چند ساعتی می‌باشد و به دلیل عدم اسکان توقف طولانی مدت گردشگران نفع اقتصادی زیادی نصیب مردم منطقه نمی‌گردد. برای بیان بهتر این مسيله به مرور مسابقه تاریخی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته توسط مسولین مربوطه خواهم پرداخت.

آقای خاوری مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در سال 1393: این پروژه ماسوله پیش از سال1369اجراشده است اما به دلیل منابع محدود عملیات تکمیلی بر روی آن انجام نشده است. ماسوله مکان توریستی است و ساخت این جاده باعث خواهد شد که این شهر از بن بست خارج شود در واقع بدین طریق دسترسی به خلخال و اردبیل ایجاد می‌شود ومردم از سمت اردبیل هم می‌توانند به راحتی در این مکان توریستی حضور یابند واز سوی دیگر تحولات خوبی را در بخش گردشگری واقتصادی شاهد خواهیم بود. (تین نیوز 1393/02/16)

اسماعیل قربانزاده فرماندار وقت فومن در مصاحبه با خبرگزاری فارس: فومن و ماسوله از بن بست خارج می‌شوند. به گفته فذماندار وقت فومن جاده ماسوله به ماجولان که آرزوی دیرینه مردم فومن بود با پیگیری ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به واقعیت پیوست.

فرماندار فومن بازگشایی جاده ماسوله به ماجولان را موجب ایجاد تحولات خوب در بخش‌های گردشگری واقتصادی در شهرستان فومن واستان دانست. (1393٫03٫25خبرگزاری فارس) ناصر عاشوری نماینده سابق فومن و شفت در مصاحبه با خبرگزاری مهر از تامین پنج میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت جاده ماجولان به ماسوله خبر داد و افزود این مسیر بعد از گذشت 35سال به زیر پوشش آسفالت می‌رود. ( 1393٫03٫30 خبرگزاری مهر)

در بخشی از این سخنرانی که در تاریخ 1373٫02٫23درمیدان بزرگ شهر فومن ایراد شده آمده است: صحبت‌های امام جمعه آقای محمدرضا شفیعی و نماینده شهر خیلی گرم و صمیمی بود این خواسته‌هایی که امروز مطرح شد و آنچه که من قبلا از مسيولان منطقه شنیدم، کم و بیش اینها را حسابی قبول کردم وحفظ دارم و فکر می‌کنم خواسته‌های اغراق آمیز ودور از عملی هم نباشد. خواسته از بن بست بیرون آمدن فقط خواسته شما نیست خواسته ما هم هست ما اگر بتوانیم که می‌توانیم فومنات و ماسوله را از بن بست در بیاوریم راه ماسوله ماجولان را بسازیم یک گام در توسعه منطقه برداشتیم. (کارنامه خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی (ص114) 

به دلیل بن بست بودن شهرتاریخی ماسوله در ایام تعطیلات همیشه ترافیک سنگین باعث ایجاد مشکلات برای مردم منطقه می‌باشد. حال اگر این جاده که طی چندسال گذشته از سمت حوزه خلخال تکمیل شده است ولی از طرف حوزه گیلان همچنان بلا تکلیف می‌باشد تکمیل گردد با توجه به ارتباطات دو استان همسایه گیلان واردبیل عبور و مرور در طول سال هم می‌تواند در اقتصاد شهرستانهای فومن و ماسوله و همچنین خلخال نقش مهمی باشد یعنی این جاده فقط نقش جاده گردشگری فصلی را برای دو استان نداشته باشد.همچنین باتکمیل این جاده شهرستان فومن.ماسوله می‌توانند مقصد گردشگران غرب کشور(آذربایجان، اردبیل و زنجان)باشند.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که یکی از مولفه‌های رقابتی گردشگری توسعه زیرساخت راهها می‌باشد کما اینکه الان در شهر تاریخی ماسوله شهرستان ماسال به این نکته مهم پی برده وسعی در توسعه راههای ارتباطی با همسایگان می‌باشد طوری که راه ارتباطی ماسال به گیلوان خلخال یکی از اولویت‌های اصلی مسولین این شهرستان می‌باشد. امید است مسولان محترم استان گیلان و شهرستان فومن نیز پیگیر این مطالبه به حق شهرستانهای خود باشند واین کهن پروژه هر چه زودتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد