2 سیگنال مهم گمرک برای قیمت دلار / فشار ارزی افزایش یافت

2 سیگنال مهم گمرک برای قیمت دلار / فشار ارزی افزایش یافت

در آمار جدید گمرک ایران میزان واردات شهریور ماه امسال بیش از 6٫6 میلیارد دلار ثبت شده که این رقم در دهه 90 بی‌سابقه است. رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و دو برابری نسبت به شهریور پارسال. علاوه بر این ثبت تراز تجاری منفی 2٫4 میلیارد دلاری نیز احتمالا برای قیمت دلار پیام‌هایی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدتی است که قیمت دلار در کانال 27 هزار تومان نوسان دارد و با هرکدام از اخبار سیاسی یا اقتصادی مهم به نوعی به شکل محدودی واکنش نشان می‌دهد. اخیرا نیز ريیس جمهور در دستوری عجیب به بانک مرکزی اعلام کرده ارزهای خارج از کشور را به داخل برگرداند.

این دستور ريیسی در حالی است که دولت‌ قبل بارها برای آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده تلاش کرد و به نتیجه نرسید. پس یا ابراهیم ريیسی از موانع بازگشت دلارهای بلوکه شده به کشور خبر ندارد یا دستور او یک اقدام نمایشی برای کنترل بازار ارز است.

جزيیات بیشتر در این مورد را در گزارش «پیش‌بینی قیمت دلار مهر 1400» بخوانید.

اما اتفاق جدید چیست؟

در آمار جدید گمرک ایران میزان واردات شهریور ماه امسال بیش از 6٫6 میلیارد دلار ثبت شده که این رقم در دهه 90 بی‌سابقه است. رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و دو برابری نسبت به شهریور پارسال. علاوه بر این ثبت تراز تجاری منفی 2٫4 میلیارد دلاری نیز احتمالا برای قیمت دلار پیام‌هایی داشته باشد. با این وضعیت به نظر می‌رسد فشار سمت تقاضا در بازار ارز رو به فزونی است و این می‌تواند در ماه‌های آینده نمود بیشتری در قیمت دلار داشته باشد. خصوصا اینکه در شهریور ماه امسال تنها 0٫2 درصد قیمت دلار رشد داشته است.

اما چرا این اتفاق افتاده و تقاضا برای واردات به شدت افزایش یافته است؟ دنیای اقتصاد در این مورد نوشته استک تحولات تجاری آخر تابستان از رکوردشکنی واردات ماهانه حکایت دارد. آمار جدید گمرک نشان می‌دهد شهریورماه امسال حدود 6میلیارد و 600میلیون دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با آمارهای ماهانه واردات که به‌طور رسمی از فروردین‌ماه سال 98 اعلام شده، بی‌سابقه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین ارزشی واردات ماهانه در سال‌های 91 تا 97 نیز از 6میلیارد دلار کمتر بوده است. بنابراین ارزش واردات شهریورماه 1400 می‌تواند رکوردشکنی در این دوره هم باشد. گمرک ایران سرعت بالا در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریورماه را عامل افزایش واردات می‌داند. البته به‌نظر می‌رسد اطمینان ارزی به واردکنندگان نیز در سرعت‌گیری ترخیص کالا موثر بوده است. اما برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از این است که یک عامل مهم در رکوردشکنی واردات ماهانه، کاهش انتظارات تورمی است که منجر به افزایش تمایل واردکنندگان در ترخیص کالاها شده و رسوب کالاها در گمرکات را کاهش داده است.

آخرین قیمت دلار را در صفحه قیمت دلار دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد