پیش‌بینی بازار مسکن در آخرین ماه سال

پیش‌بینی بازار مسکن در آخرین ماه سال

بازار مسکن در دو ماه پایانی سال به‌طور سنتی معمولا با یک تحرک نسبی مواجه می‌شود؛ موضوعی که البته به نظر می‌رسد امسال متفاوت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار مسکن معمولا طی سال‌های گذشته در دو ماه پایانی سال با یک تحرک در معاملات و البته رشد قیمتی مواجه شده است؛ به همین بهانه بازار مسکن در آخرین ماه سال نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

تحقیقات میدانی از پیش‌بینی بازار مسکن در آخرین ماه سال که از سوی برخی واسطه‌های ملکی صورت گرفته است، نشان می‎‌دهد این بازار شاید در اسفند 99 متفاوت از اسفند سال‌های گذشته باشد.

به گفته برخی واسطه‌های ملکی فعال در مناطق مصرفی پایتخت، بازار طی حدود یک ماه گذشته با یک رونق نسبی مواجه شده، اما این تحرک نسبت به ماه‌های پایانی سال‌های گذشته بسیار کمتر است.

یکی از موضوعاتی که واسطه‌های ملکی به‌عنوان دلیل مهم وضعیت متفاوت بازار مسکن در دو ماه پایانی سال 99 نسبت به ماه‎‌های پایانی سال‌های گذشته به آن اشاره می‌کنند، این است که جهش و شوک قیمتی مسکن در سال جاری این معادله را بر هم زده و ثبات و افت قیمت مسکن که از آبان ماه امسال آغاز شده است، به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد.

بررسی‌های میدانی از بازار مسکن حاکی از آن است که همزمان باپشت سر گذاشتن دوران جهشی قیمت در این بازار و ورود به دوره پساجهشی، دو ماه پایانی امسال نیز تحت تاثیر ثبات نسبی ایجاد شده در بازار مسکن ناشی از ریسک‌های اقتصادی غیراقتصادی قرار گیرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، بازار مسکن که طی سال‌‎های اخیر در مقاطع مختلف شوک قیمتی را تجربه کرده، حالا وارد یک دوره ثبات قیمتی شده است که ماه پایانی سال هم احتمالا این شرایط در بازار غالب باشد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد