بورس امروز؛ شاخص کل در سراشیبی سقوط؟ / حاشیه بازار، بر متن اولویت دارد

بورس امروز؛ شاخص کل در سراشیبی سقوط؟ / حاشیه بازار، بر متن اولویت دارد

بازار سرمایه چهارمین روز از آخرین هفته آبان1400 را به گونه‌ای پشت سر گذاشت که شاخص کل در پایان روز معاملاتی، همچنان تحت تاثیر حواشی صنعت خودرو، قیمت‌گذاری دستوری و...

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ کاویان عبداللهی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با بررسی روند معاملات امروز گفت: با توجه به روند معاملات امروز، عمدتا نمادهای بزرگ بازار، در بازه منفی معامله شدند؛ عرضه‌ها سنگین نبود اما تقاضای چشمگیری هم در بازار وجود نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث اصلی امروز، فروش اوراق در بازار بود. با توجه به خبری که اخیرا منتشر شده، قرار است حدود 10هزار میلیارد تومان اوراق به فروش برسد. این رقم با توجه به صحبت‌هایی که بوده، رقم بالایی نیست اما باید به این موضوع دقت کنیم که همین مقدار از فروش اوراق هم تاثیرگذار خواهد بود.

موضوع اصلی، معضل کسری بودجه دولت است؛ دولت مجبور است این کسری را در جایی تامین کند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای جبران این کسری، بازار سرمایه است. اما با توجه به اینکه در حال حاضر دولت برای بازپرداخت اوراقی که قبلا داشته ( در حدود 12هزار میلیارد تومان ماهانه)، به نظر من بهتر است این کسری را از طریق فروش دارایی‌های خود جبران کند.

عبداللهی افزود: به دنبال این امر اگر دولت این انتقال مالکیت به بخش خصوصی را به طور صحیح و کارآمد انجام دهد، شاهد وضعیت بهتری در کلیت اقتصاد خواهیم بود. همچنین اگر ارز 4200تومانی و قیمت‌گذاری دستوری از بازار حذف شود، علاوه بر جبران کسری بودجه، شرکت‌ها می‌توانند سود بیشتری کسب کنند و دست واسطه‌گران و دلالان از پولی که متعلق به سهامداران است، کوتاه خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد