هشدار بنزینی دی ماه/ امشب سهمیه‌ بنزین چه کسانی می‌سوزد؟

هشدار بنزینی دی ماه/ امشب سهمیه‌ بنزین چه کسانی می‌سوزد؟

سهمیه بنزین دی ماه ساعت 12 امشب واریز می‌شود. اما دو نکته درباره سهمیه بنزین دی وجود دارد. اول اینکه احتمالا برخی از خودروها باید منتظر واریز سهمیه جبرانی باشند. دومین نکته این است که سهمیه سوخت خودروهایی که سقف 9 ماهه آنها تکمیل شده باشد، واریز نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهمیه بنزین خودروها امشب، 30 آذر ماه واریز می‌شود. اما برخی از کاربران فضای مجازی درباره کم شدن میزان سهمیه خودروی خود شکایاتی داشتند. اما آیا سهمیه بنزین برخی از مشترکان کم شده و یا سهمیه برخی واریز نمی‌شود؟

کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی در همین باره به ایسنا گفته بود: سهمیه واریزی سوخت خودروهای شخصی که سقف 9 ماهه آنها تکمیل شده باشد و به سقف 540 لیتر ذخیره رسیده باشد، اضافه نمی‌شود.

همچنین سهمیه سوخت موتورسیکلت‌هایی که به سقف 225 لیتر رسیده باشد هم واریز نمی‌شود. یعنی دارندگان کارت سوختی که 9 ماه تمام از سهمیه سوخت خود استفاده نکرده باشند، امشب سهمیه سوخت دی ماه برای آنان واریز نمی‌شود.

دلیل این مساله این است که هر راننده تنها تا 9 ماه می‌تواند بنزین سهمیه‌ای خود را ذخیره کند و پس از آن سهمیه بنزین افراد اضافه نمی‌شود. مالک هر خودرو تنها می‌تواند سهمیه 9 ماه گذشته را (540 لیتر برای خودروهای سواری و 225 لیتر برای موتورسیکلت‌ها) در کارت سوخت شخصی خود ذخیره کند.

بر این اساس امشب سهمیه سوخت دی ماه برای کسانی واریز نمی‌شود که از 9 ماه گذشته از سهمیه سوخت بنزین خود استفاده نکرده‌اند.

سهمیه سوخت دی ماه افزایش می‌یابد؟

آخرین بار و پیش از این سهمیه بنزین آذر ماه خودروها 15 لیتر اضافه شده بود. ماجرا از این قرار بود که رییس جمهور و وزیر نفت در جلسه‌ای برای جبران خسارت وارد شده در زمان اختلال سایبری سامانه سوخت‌گیری بنزین، تضمیم گرفتند به همه رانندگان، سهمیه جبرانی اختصاص دهند.

برخی گمان می‌کردند سهمیه جبرانی دولت در آذر ماه، 60 لیتر باشد. طبق یک رویه عرفی، سهمیه نوروزی که هر سال دولت به مردم اختصاص می‌دهد 60 لیتر است. طبق همین سناریو هم برخی گمان می‌کردند سهمیه جبرانی هم 60 لیتر باشد و با سهمیه سوخت یارانه‌ای ماه داده شود.

حالا هم حرف و حدیث‌های زیادی درباره سهمیه بنزین مطرح شده است. کانال عرضه اولیه دیروز نامه‌ای از معاونت اقتصادی کشور منتشر کرد. بنا بر محتوای این نامه قرار است یارانه بنزین، بازتوزیع شود و به طور آزمایشی، سهمیه بنزین در جزیره کیش و قشم به جای خودرو، به افراد اختصاص داده شود. البته هنوز جزيیاتی درباره این ظرح اعلام نشده اما رییس کمیسیون انرژی مجلس هم روز پیش به تجارت‌نیوز گفته بود: ملاک ما در تصمیم‌گیری درباره سهمیه بنزین، مصرف بهینه و بعد از آن رفاه مردم در حد معقول است.

مطالعه بیشتر: حذف سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم/ ماجرا چیست؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد