دوگانه سبز و سرخ قیمتی بازار گواهی

دوگانه سبز و سرخ قیمتی بازار گواهی

معاملات گواهی‌‌‌ سپرده در بازار مالی بورس‌کالا روز گذشته جریان یکسانی نداشت و در شرایطی که بازار گواهی سکه و زعفران سررسید امسال در مسیر رشد نرخ قدم برمی‌‌‌داشتند،...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد؛  در این میان، برخی کارشناسان رفتار هیجانی معامله‌‌‌گران، سیگنال انتظاری بازار آتی به گواهی و تکیه بر تحلیل‌‌‌های تکنیکال را دلیل این رفتار عجیب تلقی می‌کنند؛ برخی دیگر هم این رفتار را نشانه‌‌‌ اعمال فشار از سوی مراجع مرتبط با هدف کاهش نرخ و تنظیم بازار می‌دانند.

  عقبگرد نرخ گواهی زعفران

جریان غالب در معاملات گواهی‌‌‌های سپرده شامل گواهی سپرده زعفران با سررسید امسال و سکه طلا، روز گذشته مثبت بود، اما در معاملات گواهی زعفران با سررسید سال بعد، جریان منفی حاکم بود. به‌طور عمومی انتظار می‌رود گواهی سپرده زعفران با سررسید سال بعد، از گواهی زعفران با سررسید امسال که باید تا دی‌ماه از بازار خارج شود، ارزش بیشتری داشته باشد. البته بیشتر بودن ارزش در تفاوت نرخ معامله این گواهی‌‌‌ها در بازار مالی بورس‌کالا نمایان است. نکته حايز اهمیت و عجیب در این وضعیت رشد 4 تا 5درصدی ارزش گواهی‌‌‌های زعفران سررسید امسال در شرایطی است که گواهی‌‌‌های زعفران سال آینده با کاهش نرخی در بازه 4 تا 5درصدی روبه‌رو هستند.  در زمان تنظیم این گزارش، میانگین رشد ارزش گواهی‌‌‌های زعفران با سررسید امسال در بازار مالی بورس‌کالا برابر 5/ 4‌درصد بود؛ این موضوع بیانگر انتظارات افزایشی میان معامله‌‌‌گران این بازار است. در همین زمان میانگین نرخ گواهی‌‌‌ زعفران با کاهش ارزش 2/ 4درصدی روبه‌رو شد که چنین رویه‌‌‌ای در شرایطی که ذهنیت معامله‌‌‌گران اغلب بازارهای مالی کشور افزایشی است، عجیب و سوال‌برانگیز است.

در این میان، برخی کارشناسان دلیل ریزش بازار گواهی زعفران سررسیدهای جدید در روز گذشته برابر دهم آذر را تبعیت این بازار از روند معاملات آتی زعفران در روز قبل یعنی نهم آذر عنوان می‌کنند. بازار آتی بازاری پیش‌نگر برای بازارهای نقدی تلقی می‌شود، اما این رویه در شرایط نوسان معقول بازار پذیرفته شده است. تبعیت گواهی‌‌‌ها با سررسید سال آینده از روند بازار آتی در شرایطی که گواهی با سررسید امسال از این بازار پیش‌نگر تبعیت نکرد، تردید در خصوص دلایل این ریزش را بیشتر می‌کند.

  خودنمایی جریان مثبت در بازار گواهی سکه

بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا از جریان مثبت در ارزش این گواهی‌‌‌ها در روز گذشته، چهارشنبه دهم آذرماه، حکایت داشت، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، میانگین نرخ معامله گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس کالا نسبت به نرخ بازگشایی حدود 7/ 0درصد افزایش داشت. در عین حال، در همین زمان نرخ معامله سکه به شکل فیزیکی در بازار نسبت به نرخ بازگشایی رشد 5/ 0درصدی داشت. به این ترتیب دیروز جریان غالب در بازار سکه به شکل فیزیکی و گواهی مثبت بود. البته در این زمان نرخ معامله سکه در بازار مالی بورس‌کالا حدود 4/ 0‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن بود (به شکل بنیادی انتظار می‌رود ارزش هر واحد گواهی سکه طلا یک‌صدم (01/ 0) برابر (یک‌‌‌درصد) ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد).

در این شرایط، معامله گواهی سکه در نرخی بالاتر از ارزش بنیادی می‌تواند بیانگر برآورد معامله‌‌‌گران این بازار از رشد نرخ باشد. ظرف یک هفته اخیر شاهد تخلیه حباب منفی نرخ معاملات گواهی سکه و ایجاد جریان مثبت در این بازار بودیم. این جریان مثبت از سیگنال‌‌‌های ارزی و نوسان مثبت اونس جهانی طلا نشات می‌گیرد. با شروع مذاکرات وین برای ساعتی از نرخ ارز در بازار داخل ظرف روز سه‌‌‌شنبه کاسته شد و حتی برای ساعاتی به کانال 28‌هزار تومان نیز سقوط کرد، اما سقوط نرخ ارز به این کانال دوامی نداشت و مجددا بهای ارز به کانال 29‌هزار تومانی بازگشت. عدم‌اطمینان از به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات باعث شده است تا خبری از سیگنال‌‌‌های کاهشی از این منظر در بازار نباشد.

 بازار جهانی طلا

طلا در بازارهای جهانی ظرف روزهای اخیر نوسانات نرخ متعددی را متاثر از داده‌‌‌های اقتصادی و تبعات شیوع کرونا تجربه می‌کند؛ سه‌‌‌شنبه جروم پاول اظهارات صریحی داشت و اعلام کرد بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نشست روز دسامبر خود درخصوص سرعت بخشیدن به کاهش خرید اوراق قرضه بحث خواهد کرد. این تصمیم که نشان‌دهنده عزم جدی‌‌‌تر فدرال‌رزرو برای کنترل تورم است، سیگنالی کاهشی برای بازار طلا به همراه داشت و در عین حال به افزایش بازدهی دلار و افزایش ارزش اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات متحده آمریکا منجر شد. کاهش سیاست‌‌‌های انبساطی از سوی فدرال‌رزرو و حرکت به سمت افزایش نرخ بهره در این کشور هزینه سرمایه‌گذاری روی طلا را افزایش داده و از جذابیت آن می‌‌‌کاهد. این صحبت‌‌‌ها باعث شد در روز پایانی ماه نوامبر، طلا در معاملات آتی ایالات متحده آمریکا به 1773دلار به ازای هر اونس سقوط کند که این رقم کمترین نرخ معامله آن پس از روز سوم نوامبر امسال بود.

با وجود روند کاهشی در نرخ طلای بازارهای جهانی طی روز سه‌‌‌شنبه، بهای این فلز گرانبها در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه اول دسامبر افزایشی شد، به گونه‌‌‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش 9دلاری ارزش روبه‌رو شد و با نرخ 1782دلاری مورد معامله قرار گرفت. نگرانی نسبت به شیوع سویه اومیکرون کرونا و اثرگذاری آن بر اقتصاد دنیا مهم‌ترین دلیل این رشد ارزش در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها بود. استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا در مصاحبه‌‌‌ای با روزنامه فایننشال‌تایمز در روز سه‌‌‌شنبه اظهار کرد که واکسن‌‌‌های فعلی احتمالا در برابر نوع جدید بسیار کمتر موثر خواهند بود. شیوع این ویروس با تبعات منفی اقتصادی به افزایش ارزش دارایی‌‌‌های امن همچون طلا می‌‌‌انجامد. البته اظهارنظرهایی مبنی بر خفیف بودن علايم بیماری میان افراد درگیر با این ویروس نیز منتشر شده که این موضوع سیگنالی منفی برای طلا به ‌‌‌شمار می‌رود. به هر ترتیب، طلا متاثر از داده‌‌‌های متناقض واردشده، حرکت در جهت رشد قیمت را در پیش گرفته است. بهبود نسبی طلا در بازار جهانی سیگنالی مثبت برای سکه در بازار فیزیکی و مالی بورس کالای ایران است، اما در شرایط کنونی اثرگذاری سیگنال ارزی و انتظارات تورمی به مراتب بالاتر از سیگنال نوسان جهانی طلاست.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد