چشم‌انداز مثبت بورس در نیمه دوم مردادماه

چشم‌انداز مثبت بورس در نیمه دوم مردادماه

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید روند جذب نقدینگی در بورس تداوم یابد، گفت: از نظر تکنیکالی (فنی)، عبور برخی سهام در تیرماه از مقاومت‌های پیش رو، منجر به رشد بیشتر شاخص کل و صنایع بورسی در نیمه دوم مردادماه خواهد...

"مهدی بیات‌منش" امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به پیش بینی روند معاملات بورس تا پایان مردادماه پرداخت و افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته شاهد دو روند احتمالی بلندمدت و کوتاه مدت در معاملات مردادماه بورس خواهیم بود.

وی روند بلندمدت معاملات بورس را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: با توجه به افت شاخص بورس در یک سال اخیر نیاز به برخی از اعتماد سازی ها از سوی دولت وجود دارد تا بتوان از این طریق شاهد ورود دوباره نقدینگی به این بازار باشیم.

بیات منش ادامه داد: انتظار می رود روند صعودی یک ماه اخیر بازار که شاخص بورس از کانال یک میلیون و 100 هزار واحد تا یک میلیون و 300 هزار واحد رشد کرد، ادامه دار باشد و همچنین احتمال می رود براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته شاخص بورس تا انتهای مرداد ماه به کانال حداقل یک میلیون و 400 هزار واحد ورود پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تاثیر تصمیمات و سیاست های دولت در بازگشت نقدینگی مضاعف به بازار از سوی حقوقی ها از جمله مسایل حايز اهمیت معاملات بازار در چند وقت اخیر تلقی می شود، گفت: اصلی ترین سیاست دولت برای تداوم روند صعودی بازار باید در مرداد ماه به کار گرفته شود، همچنین بهتر است تصیمات مدیران سازمان بورس برای بهبود و تداوم روند صعودی بورس ادامه دار باشد تا شاخص بورس بتواند به بیش از دو میلیون واحد برسد که رخ دادن چنین اتفاقی در بازار نیازمند حداقل چند ماه زمان است.

تاثیر رشد تورم در بورس

وی به اثر افزایش ادامه دار تورم در ماه های اخیر و اثر آن بر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: ترس و نگرانی سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس با افزایش حمایت دولت از بین می رود و زمینه افزایش تمایل آنها برای سرمایه گذاری در این بازار فراهم می شود، همچنین در کنار این مسایل واکنش سرمایه گذاران به اخبار شرکت ها از سامانه کدال بهبود خواهد یافت.

بیات منش خاطرنشان کرد: عوامل سیاسی و سیاست های توسعه اشتغال و تولید مسکن که از طرف ریس جمهوری منتخب نوید داده شده است، زمینه‌ساز افزایش رونق در سیاست های پولی است که این موضوع تا حدی می تواند کمک‌کننده در تحقق صعود شاخص باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه احتمال شروع مذاکرات سیاسی برای رفع تحریم ها از دیگر عوامل صعود شاخص بورس در مردادماه تلقی می شود، افزود: رونق تولید در شرکت ها به عنوان عامل مهم برای نشان دادن گزارشات واقعی فعالیت 6 ماهه شرکت ها قلمداد می شود.

وی ادامه داد: کند شدن شیوع ویروس بیماری کرونا در جهان از دیگر عوامل مثبتی است‌ که منجر به بهبود رونق اقتصاد در داخل و بازار جهان، افزایش تقاضای کالا و رشد و سود آوری شرکت ها می‌شود.

بیات منش اظهار داشت: رفع ابهام در بازار ارز، پایبندی به چارچوب شفافیت و انسجام بازار ارز از جمله عوامل مهمی هستند که می توانند به عنوان نقطه عطفی برای دولت سیزدهم تلقی شوند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ریسک های حاضر در بازار از جمله ریسک های سیستماتیک هستند و باعث شده است تا همه سهام حاضر در بازار از قابلیت رشد برخوردار باشند، گفت: بیشتر سهام حاضر در بازار رشد قیمتی خود را ادامه می دهند، مگر آنکه حقوقی ها و بازارگردان شرکت ها دست به انجام برخی از اقدامات بزنند و زمینه  صعود یا نزول شرکت ها را فراهم کنند، این امر باعث می شود تا سهام برخی شرکت ها از حرکت تیمی بازار جا بمانند که البته مسوولان بورس می توانند نقش هماهنگ کنندگی را در روند بازار و حرکت شرکت ها ایفا کنند.

وی به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: باید اقدامی صورت بگیرد تا حجم و ارزش روزانه معاملات از میانگین پنج هزار میلیارد تومان در تیر ماه به بیش از 10 هزار میلیارد تومان برسد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بانک یا سایر بازار ها و چشم دوختن حقوقی های بزرگ به بازار سرمایه برای تامین مالی اجرای پروژه ها و طرح ها از دیگر ریسک هایی هستند که معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

وی در ادامه به روند معاملات بورس در تیر ماه اشاره کرد و افزود: معاملات بورس در تیرماه بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری، فضای حاکم بر کشور و امیدواری ها به آینده قرار گرفت.

بیات منش اظهار داشت: رشد حدود 12درصدی شاخص کل و تداوم تقاضا در کالاهای جهانی از جمله فلزات اساسی و پتروپالایشی ها، افزایش قیمت نفت، ثبات نسبی نرخ ارز  و برگزاری مجامع شرکت ها از جمله عوامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی به معاملات بورس بودند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از نظر تکنیکالی عبور برخی سهام از مقاومت موجود در تیر ماه منجر به رشد بیشتر شاخص کل و صنایع حاضر در بازار در نیمه دوم مرداد ماه خواهد شد.

وی اظهار داشت: امید است با نخستین اقدامات صورت گرفته در دولت آینده برای رفع مشکلات بورس و تامین نقدینگی از سمت حقوقی های بازار شاهد رشد حداقل دو تا سه برابری حجم  و ارزش معاملات در بازار سهام باشیم.

بیات منش تاکید کرد: بیشترین حجم معاملات در ابتدای تیرماه هم مربوط به خودرو و قطعات ساخت بانک ها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی  و سیمان بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین در تیر ماه فرآوردهای نفتی، لاستیک وپلاستیک، خودرو وقطعات و مواد و محصولات دارویی بیشترین رکورد معاملات را به خود اختصاص دادند.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، 6 مرداد ‌ماه) در کانال یک میلیون و 300 هزار واحد تداوم پیدا کرد و با پنج هزار واحد افزایش، به عدد یک‌میلیون و 316 هزار واحد رسید و کمتر از یک درصد رشد داشت.

به گزارش ایرنا،  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت در ادامه روند صعودی خود با پنج هزار واحد افزایش نسبت به هفته گذشته با ثبت رقم یک‌میلیون و 316 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد