پیش بینی گرانی بنزین در آمریکا/ بحران نفت چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟

پیش بینی گرانی بنزین در آمریکا/ بحران نفت چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟

شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی جی‌پی‌مورگان، پیش بینی خود را از قیمت نفت در سال آینده و در سال 2023 اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نوسان در قیمت نفت امسال رانندگان را عصبی و دیدگاه آمریکایی‌ها را نسبت به اقتصاد عوض کرده است. کاخ سفید و فدرال رزرو نیز از این وضعیت سردرگم شده‌اند. به گفته شرکت جی پی مورگان چیس، نوسان‌های نفت هنوز در ابتدای راه هستند.

این شرکت به مشتریان هشدار داد که قیمت نفت برنت سال آینده به 125 دلار به ازای هر بشکه و در سال 2023 به 150 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید. دلیل اصلی این موضوع عدم توانایی اوپک در پاسخگویی به قیمت‌های بالا به دلیل کمبود نفت است.

به نقل از سی‌ان‌ان، اگر این پیش‌بینی به وقوع بپیوندد به احتمال زیاد قیمت بنزین به پنج دلار به ازای هر گالن خواهد رسید. این موضوع افزایش فشارهای تورمی، آسیب به اقتصاد آمریکا و فشار بر خانواده‌ها را به همراه خواهد داشت. مشکل اصلی این است که کشورهای اوپک با وجود داشتن مقادیر زیاد نفت زیر زمین، سرمایه و منطق لازم برای تحویل سریع آن به بازار را ندارند.

ظرفیت اضافه اوپک برای سال آینده تنها دو میلیون بشکه در روز خواهد بود. ظرفیت اضافه به معنای میزان نفتی است که اوپک می‌تواند بلافاصله به بازار ارايه کند. جالب است که فرض وال استریت تقریبا دو برابر این میزان بوده است.

این پیش بینی برای تمام طول سال 2022 نیست. بلکه شرکت جی پی مورگان قیمت نفت را 88 دلار پیش بینی کرده و می‌گوید احتمال دارد در بازه‌ای از زمان تا 125 دلار جهش قیمت داشته باشد. این پیش بینی برای سال 2023 هم در حالت عادی 82 دلار و در زمان جهش قیمت 150 دلار خواهد بود.

اگر چه ویروس اومیکرون روز جمعه تاثیر شدیدی بر بازار جهانی داشت اما مورگان می‌گوید این پیش بینی از مدت‌ها پیش در حال بررسی بوده و ارتباطی به این ویروس جدید ندارد. اوپک و متحدانش روز پنج‌شنبه برای تصمیم‌گیری در مورد اضافه کردن 400 هزار بشکه نفت در روز به منابع جلسه‌ای برگزار خواهند کرد. به گفته شرکت مورگان، تولیدکنندگان نفت جهان از جمله اوپک در جمع آوری سرمایه مورد نیاز برای جوابگویی به تقاضا موفق نبوده‌اند.

مطالعه بیشتر: ریزش شدید قیمت نفت / نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می‌رسد!

 

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد