بورس تا پایان امسال چند درصد رشد خواهد کرد؟

بورس تا پایان امسال چند درصد رشد خواهد کرد؟

بازار مالیفارس نوشت: بورس در هفته‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته است، اگر ورود پول حقیقی به بورس ادامه یابد،‌روند رشد ادامه دار خواهد بود.

بازار سرمایه از ابتدای سال 1401 تاکنون روند صعودی داشته و همین مساله نیز باعث شده است تا سهامداران حقیقی تمایل به برگشت به بازار سهام از خود نشان دهند و پول‌های پارک شده خود را وارد بورس کنند. البته اقبال سهامداران به بازار سرمایه طی چند هفته گذشته، ناشی از ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها بوده است.

همچنین گزارش 12 ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال از جمله گزارش‌های خوبی بود که منجر به تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به این بازار و نیز تمایل آنها برای سرمایه ‌گذاری دوباره شد. در صورت مدیریت درست متغیرهای کلان اقتصادی، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، معاملات بورس روزهای بهتری را پیش روی خود داشته باشد.

قیمت‌های جهانی عامل رشد بورس تهران

این مساله در کنار سایر عوامل مانند تورم کالاها در کشور، نوسان نرخ ارز، رشد سایر بازارهای موازی، افزایش قیمت‌های فلزات اساسی، مناقشه روسیه و اوکراین توانسته است، بازار سهام را در یک ماه گذشته متعادل کرده و روند آن را افزایشی نگه دارد.

به عبارت دیگر، قیمت ‌های جهانی کالاها و فلزات اساسی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از 100 دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها در بورس تهران نبوده است.

در 3 ماه گذشته محصولات پتروشیمی، فلزی، مس، روی و نیز دیگر کالاها با رشد قیمتی مواجه شدند. با توجه به اینکه بورس در ایران کالایی محور است؛ بنابراین این قیمت‌ها با فرض رفع موانع تولید و فروش شرکت‌ ها و نیز عدم کاهش قیمت دلار به کمتر از 23 هزار تومان می‌تواند روند صعودی را برای بورس به ارمغان بیاورد.

بازار رشد 30 درصدی را تجربه می کند

اما نکته قابل توجه در این بین به موضوع روند آتی بورس در کوتاه مدت و میان مدت بر می‌گردد. کامران رحیمی، کارشناس مسايل اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده گفت: به نظر می ‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارد و بر اساس پیش‌ بینی‌ های انجام ‌شده، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال جاری با رشد حدود 30 درصدی مواجه شود، اما این رشد به‌ صورت تدریجی و آهسته خواهد بود.

وی به روند مثبت نرخ اوراق بدهی و نیز نرخ سود سپرده بانکی اشاره کرد و ادامه داد: نرخ اوراق اسناد خزانه که بازدهی یک‌ ساله آن به 26 درصد رسیده بود تا 22 درصد کاهش پیدا کرد و بازار این انتظار را دارد که دیگر خطر و ریسکی از سمت نرخ اوراق و نیز سود سپرده تهدید کننده معاملات بازار نباشد.

این کارشناس اقتصاد ایران با اعتقاد بر اینکه هر چه به فصل مجامع نزدیک ‌تر می ‌شویم، شاخص بورس با افزایش تدریجی همراه خواهد شد، ادامه داد: بر اساس پیش ‌بینی ‌های انجام‌ شده به نظر می ‌رسد که شاخص بورس تا پایان سال 1401 به محدوده یک ‌میلیون و 800 هزار واحد دست پیدا کند و روند افزایشی آن تا فصل مجامع ادامه ‌دار خواهد بود.

گزارش‌هایی که هر فصل بهتر می‌شود

گزارش‌های منتشرشده از شرکت‌ها درباره عملکرد زمستان 1400 و کل سال 1400 نشان می‌دهد عملکرد اکثر شرکت‌ها در سه ماه زمستان 1400 بهتر از دیگر فصل‌ ها بوده است. این موضوع باعث خواهد شد، شرکت‌ها سود خوبی را برای سال 1400 شناسایی و در اختیار سهامداران قرار دهند. به عبارت دیگر، بر اساس پیش ‌بینی‌های انجام‌ شده شرکت ‌ها سود خوبی را برای سال 1400 شناسایی کردند و تقسیم خوبی را در فصل مجامع دارند که این اتفاق باعث افزایش اقبال سهامداران به بازار سرمایه خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات چندماه اخیر بورس،‌ سود شرکت‌ها برای سال 1401 بیش از سال 1400 پیش ‌بینی شود و همچنین سود سپرده‌های بانکی که رقیب پرقدرت بازار سرمایه است و سود 20 درصد را پیش ‌بینی شده، از سر راه بازار سهام برداشته شد، همه این اتفاقات در صورتی که با ورود سرمایه حقیقی به بورس همراه شود، می‌تواند آینده صعودی و متعادل بازار سرمایه را تضمین کند.

در کنار این مسایل بحث واگذاری شرکت ‌های خودروسازی ایران ‌خودرو و سایپا مطرح شد که این امر کمک ‌کننده رشد صنعت خودروسازی بود و توانست محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد.

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد