اتباع بهانه ای برای تغییر قیمت بلیط هواپیما

اتباع بهانه ای برای تغییر قیمت بلیط هواپیما

حرمت الله رفیعی گفت: ایران عضو پیمان شانگهای است، در این پیمان حمل و نقل همه اتباع در تمامی کشور ها برابر است. نمیتوان...

نرخ یارانه ای بلیط برای اتباع خارجی باعث شده بود، بلیط در تابستان و فصل سفر از دسترس اتباع داخلی خارج شود. به همین دلیل به تازگی تصمیمی گرفته شده است که بلیط اتباع خارجی به نرخ بیزینس کلاس برای آنها محاسبه شود. گسترش نیوز برای اطلاع از این موضوع با حرمت الله رفیعی ريیس هیيت مدیره انجمن صنفی آژانس های مسافرتی به گفتگو پرداخته است.

ایرلاین ها غیرقانونی عمل می کنند

رفیعی؛ ريیس انجمن صنفی آژانس های مسافرتی هواپیمایی در رابطه با تغییر قیمت بلیط هواپیما برای اتباع خارجی گفت: برای ایرلاین ها حايز اهمیت نیست که با نرخ گذاری ارزی بلیت هواپیما گردشگر خارجی کاهش پیدا کند. بدون توجه به منافع ملی، قیمت ها را اعلام میکنند و به فروش می رسانند. ایران عضو پیمان شانگهای است، در این پیمان حمل و نقل همه اتباع در تمامی کشورها برابر است؛ نمیتوان برای اتباع خارجی قیمت متفاوتی لحاظ کرد و در هیچ جای دنیا شاهد این موضوع نیستیم. این کار غیر قانونی است.

وی ادامه داد: پول رایج مملکت ما در ایران ریال است نه دلار. کمتر از  2/5 درصد مسافران ما، اتباع خارجی هستند که در ایران از پروازهای داخلی استفاده می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای اعلام کرد که این کار خطا و خلاف قانون است. از زمان اعلام این خبر 20 روز میگذرد و شرکت ها روند خود را ادامه می‌دهند. شرکت های هواپیمایی از راه های مختلف برای گران کردن بلیط تلاش کردند اما به نتیجه ای نرسیدند، به نظر میرسد اتباع بهانه ای برای گران کردن بلیط هواپیما هستند.

رفیعی تاکید کرد: قیمت بلیط هواپیما در دنیا مشخص است. در تمامی کشورها قیمت صندلی به ازای هر ساعت 20 دلار است اما در ایران بیش از 30 دلار محاسبه می‌شود. در همین مدت بلیط هواپیما مشهد را به بهانه اتباع خارجی 2/5 میلیون تومان فروختند.

هواپیما ملک شخصی صاحبان هواپیمایی

وی خاطر نشان کرد: آقایان هواپیمایی فکر می کنند، هواپیما ملک شخصی آنها است اما این سرمایه ملی است. در کنار آن با رانت، وام های کلان و تسهیلات ویژه که از جیب مردم است؛ ناوگان هوایی راه اندازی کرده اند. هواپیماهای از رده خارج شده را وارد کرده و با وام های کلان به تعمیرات آن پرداختند.

ريیس انجمن صنفی آژانس های مسافرتی هواپیمایی اظهار کرد: 30 درصد ناوگان هوایی به عمد از کار افتاده است تا مردم نتوانند استفاده کنند. آنها توقع دارند هزینه های جانبی شرکت ها از جیب مردم پرداخت شود که در این صورت جفا در حق مردم است. تمامی ایرلاین ها اعلام می‌کنند که این صنعت زیان ده است. اگر واقعا آقایان از جیب خود هزینه میکنند و در ضرر هستند، چرا درب شرکت های خود را نمیبندند. در هیچ جای دنیا این تعداد ایرلاین وجود ندارد. وقتی در حرفه‌ای متقاضی وجود دارد، یعنی درآمد آن بالا است.

رفیعی گفت: متاسفانه نهادهای امنیتی و نظارتی ما نمیتوانند درآمد شرکتهای هواپیمایی را کنترل و بررسی کنند. هواپیماها در آشیانه ها می‌ماند و پرواز نداشت اما ارز 4200تومانی میگرفتند. این پول ها کجا هزینه شد؟ در این میان تنها به مردم اجحاف می‌شود.

بنگاه داری ایرلاین ها

ريیس انجمن صنفی آژانس های مسافرتی هواپیمایی پیرامون سود ایرلاین‌ها از سفرهای هوایی گفت: تمام مسيولین ایرلاین ها در کنار این شغل بنگاه داری میکنند. از کنار این صنعت هتلداری، باشگاه و کارخانجات ماشین راه اندازی کردند و سود کسب می‌کنند. در اخبار داخلی مطرح شد که یکی از صاحبان ایرلاین‌های ایرانی جز 10 فرد ثروتمند جهان  است. اگر وضعیت مادی آنها قبل از تاسیس شرکت ها را بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید که امروزه از قبل بنگاه داری ایرلاین ها به اینجا رسیده اند. متاسفانه هیچ کس از پس این آقایان برنمی آید.

ایران طلایه دار صدور گردشگر به ترکیه

رفیعی افزود: متاسفانه ما فکر میکنیم چون پول ما نسبت به دلار ارزش کمتری دارد، پس قیمت هتل ها و پرواز هایمان برای اتباع خارجی ارزان درمی آید. در صورتی که این صحبت درست نیست. به این صورت که اگر شما در اروپا قصد سفر از یک کشور به کشور دیگر را داشته باشید، هزینه آن برایتان ارزان تر از سفرهای داخلی کشور ما در می آید. هرچه ارزش پول ما پایین می آید، زیاده خواهی صنوف مختلف بیشتر می‌شود. ایران طلایه دار صدور گردشگر به کشور ترکیه است، به این دلیل که سفر به این کشور به صرفه تر از سفر در کشورمان در می‌آید. سالی یک و نیم میلیون ایرانی به شهر وان ترکیه سفر دارند. اگر قیمت ها در کشورمان مناسب باشد، مردم شهرهای خودمان را برای سفر انتخاب می‌کنند.

یارانه ایرلاین ها از جیب مردم

وی در پایان گفت: یارانه 3 درصد ایرلاین ها در 95 درصد مواقع از جیب مردم داده می‌شود. یعنی سوختی که 25 تا 26 هزار تومان است را به قیمت 300 تا 400 تومان یعنی از پول بطری یک آب معدنی کمتر هزینه می کنند، بعد به دروغ اعلام می کنند که در حال زیان دهی هستند. اگر ایرلاین  10 میلیارد تومان درآمد داشته باشند، 50 درصد سود و 50 درصد دیگر آن هزینه های جانبی است. در حال حاضر گردشگر خارجی ریزش پیدا کرده است که در صورت تداوم اجرای طرح تغییر نرخ بلیط برای اتباع خارجی شاهد اوضاع بدتر در این صنعت خواهیم بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد