خبر مهم عشقی برای جاماندگان سهام عدالت

خبر مهم عشقی برای جاماندگان سهام عدالت

مجید عشقی با حضور در اولین قسمت برنامه «صف اول» شبکه خبر در سال 1402 به سوالات مختلفی پاسخ داد و در بخشی از سخنان خود...

مجید عشقی ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر در مورد ابزارهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری اظهار کرد: یکی از دلایل اتفاقات سال 99 را می‌توان ورود افرادی دانست که با مخاطرات بازار آشنا نبودند، به همین دلیل یکی از راهبردهای ما در سال 1401 این بود که ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را فراهم کنیم.

وی افزود: هر شخصی که وارد بازار سرمایه می‌شود براساس سن، میزان سرمایه و... ریسک پذیری‌اش متفاوت است. ما در سال 1401 صندوق‌های سرمایه‌گذاری پررسیک و کم ریسک اعم از اهرمی، تضمین اصل سرمایه، صندوق اوراق دولتی، املاک‌ و مستغلات و بخشی را معرفی کردیم.

عشقی اضافه کرد: صندوق‌های بخشی، صندوق‌هایی هستند که در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند و وجود این صندوق‌ها انتخاب افراد را براساس میزان ریسک پذیریشان، متنوع می‌سازد. برنامه ما در سال 1402 این است که این صندوق‌ها را عمق ببخشیم و متنوع‌تر کنیم.

مجید عشقی ادامه داد: هرگونه ورود و خروج هیجانی به بورس باعث ضرر و زیان سهامداران خواهد شد؛ ‌ به خصوص آنکه برخی از افراد از منابع مالی که به آن احتیاج دارند، ‌ وارد بازار سرمایه می‌کنند، که امری اشتباه است.

وی تصریح کرد: برخی اشتباه‌های رایج دیگر در بحث سرمایه‌گذاری در بورس عبارتند از: ورود به سهم‌های پرریسک، سرمایه‌گذاری در تک سهم و استفاده از مشاوره‌های غیرتخصصی در فضای مجازی. قطعا بازار سرمایه در بلندمدت، ‌ بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای دیگر دارد؛ ‌ اما این بلندمدت می‌تواند سه سال و حتی بیشتر باشد.

عشقی ادامه داد: کسانی که دارایی مورد نیاز خود را می‌فروشند و وارد بورس می‌شوند، معمولا نمی‌توانند نگاه بلندمدت به بورس داشته باشند و به همین خاطر نوسانات این بازار را تحمل نمی‌کنند و با رفتارهای هیجانی، باعث زیان دیدن خود می‌شوند.

مجید عشقی در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی چه تاثیری بر بورس می‌گذارد، گفت: اثر نوسانات ارزی در همه شرکت‌ها یکسان نیست. حتما باید سرمایه‌گذارانی که به صورت مستقیم سهام خریداری می‌کنند، ‌ در این زمینه دقت کنند.

وی افزود: در بازار سرمایه بعضی شرکت‌ها از افزایش نرخ ارز سود می‌کنند و برخی نیز ضرر می‌کنند و برای برخی از شرکت‌ها نیز تفاوتی ایجاد نمی‌کند. لذا باید با تحلیل درست وارد بازار سرمایه شد. اگر برخی توانایی تحلیل ندارند، ‌ به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری کنند.

تخصیص سهام عدالت به جاماندگان پس از اعلام سازمان خصوصی‌سازی و دریافت اسامی از نهادهای حمایتی

ريیس سازمان بورس در خصوص بحث تخصیص سهام عدالت به جاماندگان گفت: بر اساس قانون، بخشی از افرادی که زیرمجموعه نهادهای حمایتی بوده‌اند، مشمول سری دوم تخصیص سهام عدالت شدند که نزدیک به سه و نیم میلیون نفر هستند.

وی ادامه داد: پس از آنکه هیيت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، ‌ سبد سهام برای عرضه به جاماندگان را مشخص کرد و فهرست اسامی دریافت‌کنندگان توسط نهادهای حمایتی اعلام شد، سازمان بورس از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، عملیات تخصیص سهام را انجام می‌دهد. جزيیات بیشتر باید توسط سازمان خصوصی سازی اعلام شود.

تلاش می‌کنیم امسال نیز سود سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی پرداخت شود

مجید عشقی گفت: سود سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی، نزدیک به سه سال بود واریز نشده بود که با همراهی دوستان و مصوبات شورای عالی بورس این سود به مجموع دریافتی سود شرکت‌های بورسی اضافه و در اسفند ماه پرداخت شد. در سال جاری تلاشمان این است همراه با سود شرکت‌های بورسی، این سود بازهم پرداخت شود.

اگر قیمت خودرو متناسب شود ما اصراری به عرضه خودرو در بورس کالا نداریم

مجید عشقی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: در بحث خودرو موضع سازمان بورس این است که این محصول باید با کیفیت و قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده برسد و تولیدکننده نیز آسیب نبیند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد