صاحبکارهایی که شاگرد شدند / پرده دسته دوم در لیست خرید شب عید مردم!

صاحبکارهایی که شاگرد شدند / پرده دسته دوم در لیست خرید شب عید مردم!

شب عید است اما جمعیتی که در سال‌های گذشته از بازار پر ازدحام عبدل‌آباد که در ذهن‌مان نقش بسته خبری نبود. شاگردها از ورشکسته شدن صاحبکارهای‌شان خبر می‌دهند و می‌گویند با افزایش یک‌باره قیمت دلار تعداد قابل توجهی از کاسبان عبدل آباد ورشکسته شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی یکی از کاسبان است که سال‌هاست که در صنف پرده مشغول کار است. به گفته او، « حدود 20 درصد کاسبان عبدل آباد بابت افزایش نرخ ارز و مواد اولیه ورشکسته شدند و حالا برخی‌ آنها در مغازه دوستان ما شاگردی می‌کنند. بابت بدهی‌های زیاد به دیگر کسبه، جلوی چشم هستند تا فردا پس فردا کسی انگ فراری را به آنها نزند. فروشندگی می‌کنند و با درآمد ناچیزشان خورده خورده بدهی‌ها را پرداخت می‌کنند.»

نظام دوست می‌گوید تاجرانی را می‌شناسیم که با ارز 1500 تومانی جنس خریده‌اند و به محض اینکه دلار به 3500 تومان می‌رسد تحلیل‌شان این بوده که این قیمت حباب است و دلار ارزان می‌شود تا اینکه حالا شاهد دلار 25 هزار تومانی هستیم. بابت تسویه حساب نزول گرفته‌اند و حالا تا عمر دارند باید نزول بدهد!

موج تقاضا برای پرده‌های دست دوم عبدل آبادی‌ها را بیکار کرد

ساعت دو عصر است، جمعیت کمی در بازار حضور دارند. اکثر افراد تماشاچی هستند، وارد پرده فروشی‌ها می‌شوند، به جنس پرده دست می‌کشند، قیمت می‌گیرند، توان خرید ندارند و راه‌شان را کج می‌کنند و می‌روند.

عده‌ای از پرده‌ فروشی‌ها از فرط بیکاری موبایل‌هایشان را دست‌شان گرفتند یا چت می‌کنند یا به بازی مشغولند. عده دیگری هم به مانیتورهای تلویزیون‌ خیره‌اند و خبر گوش می‌دهند.

برخی مردم که مستاجر هستند سراغ پرده‌های دست دوم را می‌گیرند. امینی، یکی از فروشندگان پرده می‌گوید این روزها تقاضا برای خرید پرده دسته دوم زیاد شده است! موج تقاضا برای پرده‌های دست دوم کاسبان عبدل‌آباد را بیکار کرده است!

به گفته او، قیمت پرده نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. دکور فروشی به شدت باب شده است. به دلیل افزایش قیمت پرده بسیاری از فروشندگان دکورفروشی می‌کنند. یعنی پرده‌های دکورشان را با قیمت ارزان‌تر می‌فروشند!

اضافه کردن پرده به پرده‌های کهنه!

طبق ادعای فروشندگان پرده عده‌ای از مردم هستند که به دلیل جابه‌جایی از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر، پرده‌ خانه قدیمی‌شان را می‌آورند می‌گویند به اندازه سایز پنجره‌شان پرده اضافه کنید. عده دیگری هم هستند که سراغ پرده آستری را می‌گیرند! همین مساله باعث می‌شود آنها پول کمتری بپردازند!

آیا همچنان فروشندگان پرده قسطی می‌دهند؟ امینی می‌گوید: افرادی آمدند که تقاضای خرید پرده قسطی با دست چک را داشتند ما هم اعتماد کردیم و این کار را انجام دادیم.

عده‌ای از پرده‌ فروشی‌ها از فرط بیکاری موبایل‌هایشان را دست‌شان گرفتند یا چت می‌کنند یا به بازی مشغولند.

 

جمعیت در بازار تماشاچی هستند

امسال با وجود کرونا تقاضا برای خرید پرده وجود دارد؟ یکی از فروشندگان پاسخ می‌دهد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونا مغازه‎‌ها بسته شد و کسی نتوانست حتی یک پرده هم بدوزد؛ این درحالیست که تقاضا برای خرید پرده نسبت به سال گذشته کمی بیشتر شده است. اما جمعیتی که در بازار مشاهده می‌شود اکثرا تماشاچی هستند، قیمت می‌گیرند اما پرده نمی‌خرند!

در بازار شب عید خبری نیست. اکبری یکی دیگر از پرده‌فروشانی است که از وضعیت بازار می‌نالد و می‌گوید: این روزها اکثر مشتری‌های ما افرادی هستند که در 10 سال گذشته از ما خرید کرده‌اند. شب عید امسال بیشتر کسانی سفارش دوخت پرده دارند که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند. در حقیقت خرید و فروش پرده این روزها با تلفن همراه و ارسال عکس‌ها صورت می‌گیرد.

از پرده‌های چینی و ترکیه‌ای چه خبر؟

با افزایش قیمت ارز همچنان پرده‌های چینی و ترکیه‌ای در بازار وجود دارد؟ به گفته یکی از پرده‌فروشان، 70 درصد پرده‌های موجود در بازار پارچه‌های ایرانی است. 30 درصد مابقی پارچه‌های پرده‌ای را کولبران از ترکیه وارد می‌کنند. بابت هر یک گونی پرده 100 هزار تومان می‌گیرند و این در حالی است که اگر قرار باشد پرده‌ از ترکیه‌ رسمی وارد شود ما بابت یک گونی بار باید بیش از یک میلیون تومان هزینه گمرکی، حمل‌ونقل و … بدهیم.

او می‌گوید که کولبران تحریم را شکسته‌اند و اگر کوله‌برها نبودند هم قیمت‌ها چند برابر می‌شد و هم در بازار با کمبود کالا مواجه می‌شدیم. به گفته آنها پرده‌های ایرانی از شهرهای سمنان، سنندج، کرج، قزوین و تبریز تولید می‌شود که کیفیت آنها بالاتر از پرده‌های چینی است.

یکی از پرده‌فروشان می‌گوید کولبران تحریم را شکسته‌اند و اگر کوله‌برها نبودند هم قیمت‌ها چند برابر می‌شد.
قیمت پرده چقدر است؟

حداقل و حداکثر قیمت پرده چقدر است؟ یکی از فروشندگان پرده پاسخ می‌دهد: دو سال پیش آستر پرده (زیر پرده‌ای) را متری هشت هزار تومان می‌فروختیم حالا قیمت آن به متری 35 هزار تومان رسیده است. به گفته او، حداقل قیمت پرده 40 هزار تومان است و حداکثر آن متری یک میلیون و 200 هزار تومان!

فروشنده زینت‌های پرده‌ای هم دل خوشی از روند بازار ندارد. سلیمی می‌گوید: تا یک سال گذشته 30 تا گل پرده می‌آوردیم اما حالا به هشت تا رسیده است. با این قیمت‌ها، مردم دیگر توان خرید ندارند و ما هم شب عید نداریم. از طرف دیگر مردم از کرونا ترسیده‌اند و به بازار نمی‌آیند.

اجاره 5 میلیون تومانی به مغازه‌ها

اگر در سال‌های گذشته به بازار عبدل آباد سری زده باشید خیابان‌ها را بساط فروش‌ها بند می‌آوردند اما حالا چندان خبری از بساطی‌‌ها نیست. می‌‌گویند شهرداری به دلیل اینکه بساط فروش‌ها مالیات نمی‌دهند اجازه فعالیت را به آنها نمی‌دهند. آنهایی هم که هستند به گفته فروشندگان به پرده فروشان پنج میلیون تومان اجاره می‌دهند.

براساس این گزارش آنچه باعث نارضایتی پرده‌فروشان از روند کار شده، اجاره بالای مغازه‌ها و افزایش نرخ ارز است. آنها معتقدند با کاهش قدرت خرید مردم کیفیت محصولات هم به همان اندازه کاهش یافته است! آنها می‌گویند علت به نفس افتادن مردم و فعالان اقتصادی این است که مدیر دولتی دلسوز و مسيولیت‌پذیر نداریم که همین عدم مسيولیت‌پذیری مدیران باعث شده مردم تنها به فکر تامین مایحتاج زندگی‌شان باشند و به موضوع دیگری هم فکر نکنند.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد