تامین مسکن ایرانیان جدی‌تر از همیشه وارد فاز اجرا شد/ مستاجران صاحبخانه می‌شوند

تامین مسکن ایرانیان جدی‌تر از همیشه وارد فاز اجرا شد/ مستاجران صاحبخانه می‌شوند

عزم وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز مسکن مشهود است؛ اتفاقات مثبتی در حوزه راه و مسکن خواهد افتاد و با همراهی نظام پولی و بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات به سازندگان و خریداران مسکن گام های اساسی در این حوزه برداشته خواهد شده دولت سیزدهم بتواند با عزم جدی و قوی خود کمبود تعداد خانه در دولت‌های پیشین کشور را جبران کند.

به گزارش خبرنگار راه و مسکن خبرگزاری برنا؛ بحران ساخت مسکن در کشور به جهت اینکه افزایش تقاضا، افزایش قیمت و کم کاری در دولت‌های پیشین موجب شد تا در حوزه مسکن دومولفه ایجاد شود مورد اول ساخت و ساز و فاصله عرضه و تقاضا را کم کند در هر محصولی که نیاز مردم باشد اگر فاصله بین عرضه و تقاضا ایجاد شود موجب بوجود آمدن افزایش قیمت و رانت می شود و با توجه به سال‌شماری سال 1395 حدود 6 میلیون و نیم خانوار مستاجر در کشور وجود دارد و قطعا تعداد آمار مستاجران از سال 1395 به بعد هم افزایش پیدا کرده است.

اما به نظر می‌رسد موضوع ساخت مسکن از جمله برنامه‌هایی است که به صورت جدی در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود زیرا؛ نیاز به زمین مناسب و تامین مالی باید با مدیریت درست باید کار ساخت مسکن را آسان کند.

آیت الله سید ابراهیم ريیسی، ريیس جمهور کشورمان درباره روند ساخت مسکن در کشور اظهار کردند " در اولویت‌ها و برنامه‌های دولت ساخت و تامین مسکن است که باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تامین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تاخیر در اولویت اقدامات قرار گیرد."

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی زمانی که به سکانداری وزیر شدن منصوب شد عزم خود را درباره ساخت و تولید مسکن جمع کرد و به نظر می‌رسد با توجه به روحیه مدیریتی که در کارنامه کاری وی ثبت شده است توان به تحقق رساندن وعدهای دولت سیزدهم در حوزه تامین مسکن را داشته باشد.

امکانات و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن کاملا فراهم است اما این ظرفیت‌ها باید به شکل صحیح مدیریت شود و به مرحله اجرا برسد.

عقب‌ماندگی‌های اجرای طرح در زمینه تحقق خط اعتباری تامین منابع صندوق ملی مسکن، واریز درآمدهای مالیاتی حوزه زمین و مسکن به این صندوق، واگذاری زمین‌های مستعد اجرای طرح از سوی دستگاه‌ها به وزارت راه و شهرسازی و استانداری‌ها، تسریع در صدور مجوزهای لازم از جمله از سوی شهرداری‌ها، تمهید خدمات شهری و زیربنایی و هر گونه تاخیر و عقب‌ماندگی دیگر باید رفع شود.

ريیس جمهور با بیان اینکه دستگاه‌ها و اداراتی که زمین در اختیار دارند در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی می‌توانند از آنها برای ساخت مسکن مورد نیاز کارمندان ثبت نام کرده خودشان بهره بگیرند و با هماهنگی کامل دستگاه‌های مسيول در اجرای قانون جهش ساخت مسکن ضرورت دارد.

امروز علاوه بر تجریبات خوبی که در دنیا در زمینه صنعتی‌سازی مسکن وجود دارد، در داخل کشورمان نیز شرکت‌های پیش‌رو در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان و به کارگیری دستاوردهای دانش‌بنیان فعال هستند که باید از این توانمندی‌ها و تجارب در جهت رونق صنعت پیشران مسکن، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه ساخت و ارتقای شاخص‌های کیفی بهره گرفته شود.

برنامه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی شاید بزرگترین پروژه دولت است که روند اجرا و نتایج آن نیز کاملا شفاف و قابل بررسی و ارزیابی است.

به گزارش برنا؛ دولت برای حمایت کردن باید به حوزه مسکن یک دیدگاه پلکانی داشته باشد و استان‌ها کشور و اطراف حومه‌ها را طبقه بندی کند. در برخی از مناطق ایران میزان نیاز مردم برای مسکن به حدی است که با زمین‌های موجود می توان تقاضا را با ساخت خانه های با متراژ متوسط تامین کرد تا سرپناهی امن برای هموطنانمان ایجاد شود.

برای کنترل تورم و نقدینگی دولت و سازمان مربوط به ساخت مسکن از بخش‌های خصوص استفاده کنند و برای بخش خصوصی انگیزه ایجاد کنند تا خودشان نیز مشتاقانه به پای کار بیایند به طور مثال به غیر از کاهش یا لغو مالیات، شهرداری‌ها باید صدور پروانه ساخت را آسان‌تر کنند و با ایرادهای بیهوده متقاضیان را از انجام کار پشیمان نکنند؛ امروزه شهرداری‌ها مانع بزرگی برای صدور پروانه ساخت در زمان کوتاه هستند.

امروزه در زندگی افراد مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است و بعضا افراد ثروت دارای واحدهای مسکونی خالی و لوکس هستند که از آنها استفاده‌ای نمی‌کنند همین کار موجب تورم در قیمت مسکن می‌‌شود که ابتدا دولت باید مسکن‌های خالی را شناسایی کند تا مشکل اساسی مسکن برطرف شود و سرمایه‌ای بودن مسکن مشکل مورد توجهی برای دولت است‌ و باید راهکاری ارايه شود که‌ دولت‌ و مجلس این‌ مشکل را حل کنند.

در صورت رونق ساخت مسکن در بازار کار می‌تواند 230 صنعت را به همراه خود راه‌اندازی کند و تا زمانی که پروژه به پایان برسد درگیر آن می شوند و از اگر ساخت و ساز رونق بگیرد همه می توانند مشغول کار شوند.

روند اجرای طرح‌ها در کشور با وجود پیگیری‌های ريیس جمهور و روحیه مدیریت و اجرایی وزیر راه و شهرسازی مطلوب است و به نظر می‌رسد نواقصاتی که در ساخت نهضت ملی مسکن وجود دارد به مرور زمان با همت مسيولین کشور رفع شود.

وضعیت ساخت نهضت ملی مسکن در کشور مطلوب است اما باید تلاش شود عملیات اجرایی واحدهای مسکن تسریع شود تا این واحدها در زمان مقرر تحویل متقاضیان شود.

ساخت و تامین مسکن در کشور توسط دولت سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه متولی را بر آن داشت تا تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با سایر بخش­‌های دولت با اقدامی مناسب به فراهم کردن بستر تامین مسکن برای مردمان کشورمان بپردازند.

عزم وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز مسکن مشهود است؛ در مدیریت جدید وزارت راه و با حضور مهرداد بذرپاش اتفاقات مثبتی در حوزه راه و مسکن خواهد افتاد و با همراهی نظام پولی و بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات به سازندگان و خریداران مسکن گام های اساسی در این حوزه برداشته خواهد شده دولت سیزدهم بتواند با عزم جدی و قوی خود کمبود تعداد خانه در دولت‌های پیشین کشور را جبران کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد