شفاف‌سازی 10 نماد بورسی در سامانه کدال

شفاف‌سازی 10 نماد بورسی در سامانه کدال

دیروز تعدادی از نمادهای بورسی اطلاعیه‌هایی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال منتشر کردند. این اطلاعیه‌ها به بهای این شرکت‌ها جهت می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته اطلاعیه‌های متعددی تحت عنوان «افشای اطلاعات بااهمیت» در سامانه کدال منتشر شد. این اطلاعیه‌‌‌ها که در دو گروه الف و ب از جهت میزان اهمیت دسته‌‌‌بندی می‌‌‌شوند، از این رو برای سهامداران حايز اهمیت است که به بهای سهام شرکت‌ها جهت می‌دهد. از این رو در ادامه به تشریح جزيیات چندی از این اطلاعیه‌ها پرداخته شده است.

وشمال: شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال طی اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد که با توجه به الزام کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان به داشتن بازارگردان در جهت تامین و حفظ نقدشوندگی در بازار سرمایه و نظر به شروع به کار هیات‌مدیره منتخب جدید در مورخ 28/ 07/ 1400 که مراتب آن از طریق تارنمای کدال به اطلاع رسید، با توجه به تصمیم هیات‌مدیره و بررسی شرایط، چهار بازارگردان دارای مجوز جهت انجام بازارگردانی سهام شرکت چشم‌انداز توسعه شمال (سهامی عام) مورد تایید قرار گرفتند.

وآذر: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان از برگزاری مزایده فروش 6 دانگ ملک مسکونی واقع در تبریز به صورت یک ساختمان دو طبقه با مساحت عرصه 200 مترمربع و اعیانی 240 مترمربع با قدمت 25 سال با قیمت کارشناسی 18/ 4 میلیارد تومان و فروش 24 دستگاه کامیون کشنده کاماز مدل 5490 با قیمت پایه هر دستگاه 48/ 5 میلیارد تومان در تاریخ 05/ 10/ 1400 خبر داد.

وسدید: شرکت گروه صنعتی سدید در خصوص شایعات منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرد که در خصوص پرونده موسوم به فراب از آخرین شفاف‌‌‌سازی تغییری در وضعیت پرونده به صورت رسمی از طرف مراجع قانونی به شرکت ابلاغ نشده است. بدیهی است هرگونه تغییر و ابلاغیه رسمی که از طرف مراجع قضایی به شرکت اعلام شود به فوریت در سامانه کدال به اطلاع همه سهامداران خواهد رسید.

شتولی: شرکت تولی‌پرس نیز اعلام کرد که پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری «ایلنا» مبنی بر کاهش تعداد کارگران به استحضار می‌‌‌رساند در زمان انتقال مالکیت شرکت تولی‌پرس در سال 1390 مطابق مدارک موثق موجود، تعداد نیروی کار شاغل در شرکت، 364 نفر بوده که با بازنشسته شدن تعدادی از نیروها طی 10 سال گذشته، در حال حاضر تعداد 337 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و هیچ‌گونه تعدیلی صورت نپذیرفته است.

ورازی: شرکت بیمه رازی نیز طی اطلاعیه‌‌‌ای در کدال اعلام کرد که پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خسارت متروی تهران به استحضار می‌‌‌رساند با توجه به اینکه شرکت بیمه رازی به عنوان بیمه‌‌‌گر قرارداد متروی تهران است، در نتیجه خسارت ناشی از حادثه به بیمه‌نامه‌های‌‌‌مذکور مطابق با برآوردهای اولیه و کارشناسی انجام شده بسیار کم اهمیت بوده و هیچ‌گونه تاثیر معناداری بر سود (زیان) شرکت بیمه رازی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه خصوصی ندارد، همچنین با توجه به پوشش‌‌‌های اتکایی این قرارداد، مجموع سهم این شرکت از خسارت وارده کمتر از یک‌میلیارد تومان است.

شسینا: شرکت صنایع شیمیایی سینا نیز اعلام کرد که پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش عمر مفید برآوردی ماشین‌آلات و تجهیزات به استحضار می‌‌‌رساند:

– در مورد مدارک و مستندات، هیات کارشناسی کانون کارشناسان دادگستری استان فارس طی نامه‌‌‌ای در مورخ 04/ 10/ 1400 برآورد طول عمر دارایی‌‌‌های مذکور را 20 سال اعلام کرده‌‌‌اند.

– آثار مالی تغییر عمر مفید دارایی‌‌‌های مذکور از 15 سال به 20 سال، عملکرد سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1400 مبلغ 3/ 1 میلیارد تومان و سنوات آتی مبلغ 2/ 5 میلیارد تومان است.

پارس: شرکت پتروشیمی پارس اعلام کرد که برنامه تعمیرات واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر شرکت پتروشیمی پارس از تاریخ 04/ 10/ 1400 به مدت یک ماه مطابق برنامه صورت خواهد پذیرفت.

سمگا: گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز اعلام کرد که در رابطه با تسویه بدهی شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات به مبلغ 4/ 520 میلیارد تومان به شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مقرر شد از طریق واگذاری سهام بانک گردشگری در تابلوی بورس اوراق بهادار بدهی مزبور تسویه شود. مبلغ نهایی سود حاصل از فروش پس از نقل و انتقال سهام مشخص می‌شود، برآورد مبلغ سود حاصل از فروش حدود 405‌میلیارد تومان است که در دفاتر شرکت‌های فرعی شناسایی می‌شود.

ولتجار: واسپاری گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان در اطلاعیه‌‌‌ای در پاسخ به سوالات مطروحه در خصوص صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 شهریورماه 1400 توضیحات زیر را ارايه کرد:

– شناسایی مبلغ 2/ 16 میلیارد تومان به عنوان سود حاصل از پیش‌فروش تعداد 69 واحد تجاری، وفق قراردادهای منعقده است که حايز شرایط درآمد طبق استاندارد شماره 29 حسابرسی بوده و بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه که تا پایان 31 شهریورماه 1400 معادل 52‌درصد بوده، شناسایی شده است.

– در خصوص آخرین وضعیت فروش حق‌تقدم‌‌‌های استفاده نشده نیز مدارک و مجوزهای موردنیاز به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال تا مجوز لازم جهت انتشار آگهی در روزنامه حق‌تقدم‌‌‌های فروش نرفته صادر شود.

– در خصوص روند رشد سود خالص شرکت نسبت به دوره مشابه نیز، ضریب افزایش مربوط به سود پیش‌فروش واحدهای پروژه امیرکبیر است.

وتوصا: گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در کدال ارايه کرد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که با عنایت به یادداشت 5-1 صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به 31 شهریور 1400 منتشر شده در سامانه کدال این شرکت، علت افزایش سود عملیاتی، تقسیم سود نقدی مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر توسعه صنعت و تجارت از 5/ 76 میلیارد تومان به 7/ 176میلیارد تومان و شرکت سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا از 9/ 55 میلیارد تومان به 8/ 99میلیارد تومان است.

دکیمی: شرکت صنعتی کیمیدارو از افزایش نرخ 71 عدد محصول دارویی جهت پوشش افزایش قیمت مواد اولیه خبر داد. مبلغ فروش محصولات در سال مالی قبل 5/ 182میلیارد تومان و نسبت فروش محصولات به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 56‌درصد بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: مقایسه قیمت سهام و فرغون!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد