جزییات معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد

جزییات معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد

محمد حسین رحمتی، معاون توسعه و مطالعات بازار فیزیکی بورس کالای ایران، جزییات معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ روز گذشته، مراسم افتتاحیه گواهی سپرده کالایی مس و میلگرد و قرارداد آتی مس برگزار شد. محمد حسین رحمتی، معاون توسعه و مطالعات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در حاشیه این مراسم گفت: برای گواهی سپرده کالایی (کاتد مس، شمش طلا، نقره، میلگرد و بقیه دارایی فیزیکی) می‌تواند قبض انبار صادر شود. قبض انبار، شکلی از سند دارایی است که به اوراق بهادار تبدیل می‌شود و دارای ارزش است.

وی افزود: گواهی سپرده کالایی مانند هر اوراق بهاداری می‌تواند به عنوان اعتبار یا وجه تضمین در سایر معاملات استفاده شود و عملا موجب ساماندهی کالا‌ها در انبار‌ها می‌شود و این گواهی می‌تواند سبب توسعه بازار‌ها شود.

رحمتی تصریح کرد: معامله اوراق مالی در دنیا، مالیات ندارد. باید از دارایی فیزیکی مالیات اخذ شود. ماده 143 مکررات قانون مالیات‌های مستقیم مطرح کرده است که مالیات مستقیم و ارزش افزوده در اوراق، حاکم نیست.

معاون توسعه و مطالعات بازار فیزیکی بورس کالای ایران اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی باید ابلاغیه و بخشنامه نحوه اجرای تبصره سه ماده 143 و 146 مکرر را ابلاغ کند. تا زمانی که این ابلاغیه انجام نگیرد، تنها برای کالا‌هایی که تمام زنجیره آن فاقد مالیات است (مانند بخش کشاورزی)، می‌توانیم گواهی سپرده کالایی را به صورت مستمر و پیوسته معامله کنیم. اما معاملات مس و میلگرد، ناپیوسته و تک حراجی هستند که لازمه اینکه سایر بازار‌ها و زنجیره‌ها بتوانند در این بازار متصل شود، این است که پیوسته معامله شوند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در زنجیره مس فعال هستند، می‌توانند نسبت به خرید یا فروش قرار داد آتی در سر رسید 12 بهمن ماه اقدام کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد