هزینه مبادله در اقتصاد ایران باید کاهش یابد

هزینه مبادله در اقتصاد ایران باید کاهش یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه جدید بانک ملت با بیان اینکه هزینه مبادله در اقتصاد ایران بالاست، گفت: هزینه مبادله باید برای فعالان اقتصادی کاهش یابد و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیداحسان خاندوزی امروز در مراسم رونمایی از سامانه بانک ملت و خدمات الکترونیکی جدید این بانک با نام فرابانک، گفت: یکی از حقوق اولیه مشتریان بانک‌ها اطلاع از جزيیات قراردادها بین مشتری و بانک است که باید این قراردادها در دسترس قرار گیرند و قراردادهای الکترونیک یکی از مزایایی که دارد، در دسترس مشتریان بانک قرار دارد.

وی افزود: هزینه مبادله در اقتصاد ایران بالاست و باید از طریق شفافیت، هزینه‌های مبادله کاهش پیدا کند و کمترین اصطکاک سیستمی بین مشتری و بانک‌ها وجود داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هر چه هزینه مبادلات و زحمت مشتریان را کاهش دهیم، مبادلات سرعت و رونق بیشتری می‌گیرد.

وی همچنین ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی باید پیش‌بینی‌پذیر و در دسترس باشد و هزینه دعاوی، قراردادها و هزینه مبادله کاهش پیدا کند که باید افزایش رضایت‌مندی فعالان اقتصادی و مردم خواهد شد.

خاندوزی، بانکداری دیجیتالی را نیاز کنونی جامعه عنوان کرد و گفت: باید فناوری بانکداری با اکوسیستم دیجیتال همراه شود.

وی به راه‌اندازی سامانه ستاره که در شبکه وثیقه‌گذاری بین بانک و بازار سرمایه است،‌اشاره کرد و گفت: این سامانه گام مهمی در جهت دیجیتال‌سازی ابزارها به شمار می‌رود.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: بانک‌های تجاری از محل کاهش هزینه‌های مبادلاتی و کاهش هزینه غیربهره‌ای در شبکه بانکی باید به دنبال افزایش سود و اصلاح ترازنامه خود باشند. همچنین هزینه تمام شده پول برای شبکه بانکی باید کاهش پیدا کند و هزینه‌های غیربهره‌ای بانک‌ها به سمت کاهش سوق پیدا کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال در بانک در کشور فراهم است، اظهار داشت: با این وجود سامانه‌های موجود بانک نسبت به این ظرفیت شبکه بانکی عقب است و باید سامانه‌های دیجیتال بیشتر و آسان تری در اختیار مشتریان قرار گیرد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد