فارس من| مطالبه پرداخت وام بدون ضامن/ وزارت اقتصاد:16 همت وام بدون ضامن پرداخت شد

فارس من| مطالبه پرداخت وام بدون ضامن/ وزارت اقتصاد:16 همت وام بدون ضامن پرداخت شد

طبق اعلام وزارت اقتصاد، بانک‌های دولتی از بهمن سال 1400 تا کنون 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن پرداخت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم، به موضوع برداشتن شرط ضامن برای ارايه تسهیلات خرد باز می‌گردد. این قانون که برای وام‌های زیر 100 میلیون تومانی در شبکه بانکی کشور اجرایی شده است، بخش عمده‌ای از موانع برای پرداخت این تسهیلات را از میان برداشته است.

در این زمینه وزارت اقتصاد اعلام کرده است: از ابتدای بهمن 1400 تا پایان تیر امسال بانک‌های دولتی 15 هزار و 931 میلیارد و 632 میلیون تومان اعتبار به 475 هزار و 448 نفر تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

باتوجه به ساختار تامین مالی و شکل‌گیری ساختار تسهیلات‌دهی با یک یا دو ضامن، جایگزینی آن با نظام اعطای تسهیلات براساس اعتبارسنجی فرایندی زمان‌بر خواهد بود و در یک دوره زمانی می‌تواند به‌تدریج سهم اعطای تسهیلات براساس اعتبارسنجی را از کل تسهیلات اعطایی افزایش داد. این حرکت بدون الزام قانون و به‌صورت داوطلبانه از سوی وزارت اقتصاد آغاز شد و امید است این روند به‌تدریج به وضعیتی غالب برای انواع تسهیلات بانکی تبدیل شود.

مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من، پویشی با عنوان «اعطای وام بدون ضامن چه شد؟» را به ثبت رسانده اند که در متن این پویش آمده است: «امروز جهت گرفتن یک وام 10 میلیونی به یکی از بانکهای دولتی رفتم اولا ضامن نیاز بود ثانیا عنوان شد ضامن باید کارمند همراه با نامه کسر حقوق یا کاسب با پروانه کسب باشد. آخر مگر در کشور چند کارمند داریم که برای ضمانت به بانک بیایند؟ حتی کاسب‌ها هم می‌گویند تمام فعالیت من با پروانه کسبم است ، اگر آن را ضمانت بگذارم، کسب و کارم چه شود؟

راستی چند ماه قبل حرفی زده شد از وام‌های بدون ضامن زیر صد میلیون، پس چی شد؟ در حد همان خبر ماند؟ آقایان مسيول مردم قانون جدید نمی‌خواهند همین قوانین دست و پا گیر را از جلوی پای ما بردارید، خودمان باقی مشکل را حل می‌کنیم».

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارس من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد