شرط کاهش یک درصدی نرخ سود بانک مسکن

شرط کاهش یک درصدی نرخ سود بانک مسکن

عضو هیيت مدیره بانک مسکن گفت: بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات را برای سازندگانی که از فناوری نوین و صنعتی سازی در دوران ساخت استفاده کنند، یک درصد کاهش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد حسن علمداری با اشاره به این که در قانون جهش تولید، نظام تشویقی برای انبوه سازانی که از فناوری نوین صنعتی سازی استفاده می‌کنند پیش بینی نشده است افزود:، اما بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات برای این سازندگان، اولویت‌هایی قايل شده است.

وی درباره خودمالکی نیز گفت: خود مالکی یعنی سند مالکیت واحد مسکونی تک واحدی و یا چند واحدی به نام افراد است، و مالک قصد تولید مسکن برای مصرف خود دارد.

علمداری ادامه داد: خود مالکان به طور عادی از شبکه بانکی تسهیلات می‌گیرند.

وی گفت: در قانون جهش تولید و طرح نهضت ملی مسکن، فصلی پیش بینی شده است تا خود مالکان، هم بتوانند از تسهیلات این طرح استفاده کنند.

عضو هیيت مدیره بانک مسکن افزود: شرایط استفاده از تسهیلات خود مالکی، با زمین‌های دولتی یکسان است و تنها فرق آن این است که خود مالکی فقط یک واحد را می‌تواند به نام خود و یا افراد تحت تکفل خود ثبت کند و بقیه واحد‌ها باید به غیر واگذار شود.

وی ادامه داد:، اما کسانی که به صورت عادی از بانک‌ها تسهیلات می‌گیرند چنین محدودیتی ندارند.

علمداری درباره خود مالکانی که از تسهیلات بانک مسکن استفاده می‌کنند گفت: سقف وام ها، به شرطی که از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده نکنند برای حرفه‌ای ساز و یا کسانی که از فناوری نوین استفاده کنند و یا سنتی سازی باشند، متفاوت است.

علمداری افزود: به طور مثال اگر سازنده، از فناوری نوین استفاده کند 450 میلیون، حرفه‌ای ساز باشد 400 میلیون و سنتی ساز‌ها 200 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به این که بیشتر تسهیلات بانک برای تولید و ساخت مسکن است گفت: پرداخت تسهیلات در این بخش آثار تورمی کمتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد و اگر هر میزان تسهیلات را به سمت تولید هدایت کنیم از تورم کمتری نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار می‌شود.

عضو هیيت مدیره بانک مسکن افزود: اغلب تسهیلات خرید مسکن به کسانی داده می‌شود که از انبوه سازان خریداری می‌کنند؛ هرچند ممکن است افراد به مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کنند، اما در مدت زمان کم نمی‌توانند معامله زیادی انجام دهند بنابر این چه بخش عرضه و یا تقاضا را پوشش دهیم باز هم به تولید کمک می‌کنیم، زیرا بیشتر تولید مسکن را انبوه سازان و حرفه‌ای سازان انجام می‌دهند و به خریداران واگذار می‌کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین وقتی قدرت خرید خریداران افزایش می‌یابد به تولید کمک خواهد شد کسانی که مسکن را کالای سرمایه‌ای می‌دانند نیازی به سقف وام‌های بانکی ندارند.

علمداری تصریح کرد: اقشار متوسط جامعه از وام مسکن استفاده می‌کنند ضمن اینکه انبوسازان، واحد‌های میان متراژ می‌سازند.

منبع: صداوسیما

مطالعه بیشتر: راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد