اثر نوسانات نرخ دلار بر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس

اثر نوسانات نرخ دلار بر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس

مدیرعامل بورس تهران درباره سینگال‌هایی که نرخ دلار به بازار سرمایه می‌دهد، گفت: سهامدارانی که نگاه کوتاه‌مدت به بورس دارند، از این مدل تبعیت می‌کنند و بحثی که از سال گذشته مطرح شد، ارزش جایگزینی شرکت‌ها است که تغییرات نرخ دلار هم در سودآوری شرکت تاثیر دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، صحرایی درباره برخی ازاظهارات مبنی بر اینکه با ادامه افزایش شاخص بخشی از نقدینگی به ویژه سرمایه سهامداران خردی که سال 99 وارد بازار شدند، از بازارخارج می‌شود، گفت: تنها نباید عوامل داخل بورس و شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داد، سهامداران سایر بازارها را هم رصد می‌کنند.

وی ادامه داد: سهامداران و سرمایه‌گذاران تحولات اقتصادی و غیر اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‌دهند به همین دلیل اینکه افرادی از حالا پیش‌بینی می‌کنند با رشد شاخص بخشی از نقدینگی از بازار خارج می‌شود، اظهار نظر درستی نیست.

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: مولفه‌های روز و فرصت‌هایی که سرمایه‌گذار در بازار سرمایه می‌بیند از جمله وضعیت بنیادی شرکت‌ها که بخشی از آن تابع مولفه‌های اقتصاد جهانی است مانند قیمت کامودیتی، قیمت نفت، قمیت برابری ارزها در ورود و خروج نقدینگی به بازار تعیین کننده هستند و از امروز کسی نمی‌تواند شرایط آینده را پیش‌بینی کند چرا که شاید شرایط برای ورود نقدینگی‌های جدید بهتر باشد.

وی گفت: شاید شرایط تولید و فروش شرکت‌ها بهبود پیدا کرد و بهتر شد؛ در این شرایط شاید مردم تصمیم بر ورود نقدینگی‌های جدید داشته باشند.

صحرایی درباره نوسانات بازار سرمایه بر اساس نرخ دلار و سینگال‌هایی که نرخ دلار به بازار سرمایه می‌دهد، گفت: سهامدارانی که نگاه کوتاه‌مدت به بورس دارند، از این مدل تبعیت می‌کنند و بحثی که از سال گذشته مطرح شد، ارزش جایگزینی شرکت‌ها است که تغییرات نرخ دلار هم در سودآوری شرکت تاثیر دارد.

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: البته تمام شرکت‌ها از این مدل پیروی نمی‌کنند، وقتی نرخ دلار صعودی باشد، شرکتی که صادرات دارد سود بیشتری خواهد داشت اما شرکتی که مصرف ارزی آن بیش از منابع ارزی آن باشد، هزینه‌های تولید و محصول یا خدماتشافزایش می‌یابد.

وی افزود: هر چند تاثیرگذاری نرخ دلار بر بازار سرمایه و شرکت‌ها موضوع کلانی نیست اما از آنجایی که بازار سرمایه ایران بازار کامودیتی بیس و مربوط به قیمت فلزات رنگی و نفت در جهان است، از این موضوع تاثیری بیشتری می‌گیرد و بهتر است مردم نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند.

 

منبع: ایلنا

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد