واردات با رمزارزها باعث سقوط دلار می‌شود؟

واردات با رمزارزها باعث سقوط دلار می‌شود؟

بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی برای واردات کالا با رمزارزها مجوز می‌دهد اما آیا این اتفاق فشار تقاضا بر بازار ارز را کم کرده و قیمت‌ها را در سراشیب می‌اندازد؟

به گزارش تجارت‌نیوز عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی از مصوبه‌ تازه هیيت وزیران درباره رمزارزها خبر داده و گفته است که بر اساس این مصوبه افرادی که به طور قانونی و رسمی رمزارز تولید می‌کنند، می‌توانند برای واردات از آن استفاده کنند.

او همچنین توضیح داده که به زودی صرافی‌هایی مشخص می‌شوند و افراد می‌توانند از بیت‌کوین فقط برای مبادلات تجاری استفاده کنند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که عمده تقاضای ارزی مربوط به تجارت است اما آیا این تصمیم تازه می‌تواند قیمت دلار و سایر ارزها را کاهشی کند؟

بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی در این‌ مورد به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که اگر بنا باشد واردکنندگان بیت‌کوین و یا سایر رمزارزها را خریداری کنند، تاثیری بر تقاضا در بازار ارز ندارد و در واقع این رفتار مشابه حواله ارزی عمل می‌کند چرا که تجار برای خرید رمزارز باید ارزهای سنتی را پرداخت کنند.

او ادامه می‌دهد: این مصوبه می‌تواند تجارت را تسهیل کند و به جای اینکه تجار گرفتار مسايلی مانند متصل نبودن شبکه بانکی به سويیفت، تحریم و FATF شوند، معاملات خود رابا رمزارز و بدون این گرفتاری‌ها انجام دهند.

هاشمی تاکید می‌کند: اگر ایران به استخراج بیت‌کوین اقدام کند و از آن برای تجارت استفاده کند ماجرا فرق دارد و می‌تواند تقاضا در بازار ارز را کاهش دهد اما این احتمال هم چندان قوی نیست. چرا که کل بیت‌کوین تولید شده در جهان 22 تا 23 میلیون بیت‌کوین است و سهم ایران در این زمینه قابل توجه به نظر نمی‌رسد. بنابراین این اتفاق هم نمی‌تواند چندان فشار تقاضا در بازار ارز را کاهش دهد.

هرچند که کارشناسان بازار رمزارزها این موضوع را برای ارزهای دیجیتال اتفاق مثبتی قلمداد می‌کنند. در همین زمینه میر‌حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته است که تصمیمات جدید هیات دولت، تاثیر مثبتی بر بازار رمزارزهای کشور دارد.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: فعالیت در حوزه رمزارزها را نمی‌توان به صورت کامل مسدود کرد. حتی در آمریکا هم که رگولاتوری از ابتدا نگاه منفی به این حوزه داشته و دارد، به تدریج برای معاله رمزارزها قانونگذاری انجام شده است.

به گفته او، اکنون شرایط به گونه‌ای است که مالکان صرافی‌های بزرگ فعال در این کشور، در فهرست 200 ثروتمند نخست دنیا قرار دارند.
نام‌آور اعتقاد دارد: بازار رمزارزها ثروت‌آفرین است و ایران نیز ناچار است از ظرفیت‌های آن استفاده کند.

در واقع دولت می‌تواند از این راهکار بین‌المللی، برای مقابله با تحریم‌ها و بازپس‌گیری منابع مسدود شده در کشورهای دیگر استفاده کند.

برای اطلاعات بیشتر گزارش تاثیر تصمیمات جدید دولت بر معامله رمزارزها را بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد