پیش‌بینی قیمت سیمان در زمستان / آیا سیمان گران می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت سیمان در زمستان / آیا سیمان گران می‌شود؟

تولیدکنندگان از حالا دغدغه تامین سوخت را دارند. برخی می‌گویند چنانچه دولت سوخت مازوت را به واحدهای تولیدی نرساند، ممکن است قیمت سیمان دچار نوسان شود. آیا سیمان در زمستان گران می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تولید سیمان یک بار در تابستان به دلیل قطع برق متوقف می‌شود و در زمستان به دلیل قطع گاز. حالا کارخانه‌ها نگران تامین سوخت خود در فصل زمستان هستند.

ماجرا از این قرار است که چندی پیش جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، از کمبود 25 درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌نسبت سال 1399 خبر داده و گفته بود که «امسال در فصل سرما، روزی تا 200 میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم.» حال کمبود گاز در تولید سیمان وقفه‌ای ایجاد می‌کند؟

دبیر انجمن سیمان به تجارت‌نیوز گفت: برای تامین سوخت در زمستان به دولت نامه نوشتیم. هر چند برای تحویل سوخت مازوت برخی کارشکنی‌ها می‌شود اما چنانچه قرار شود گاز صنایع در زمستان قطع و سوختی جایگزینش نشود، سیمان در زمستان گران می‌شود.

عبدالرضا شیخان توضیح داد: یکی از دغدغه تولیدکنندگان در فصل سرما تامین سوخت است. اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود گاز وجود دارد. این مساله دوباره می‌تواند بر نحوه تولید اثر بگذارد و قیمت سیمان را دچار نوسان کند.

پیشنهاد سوخت جایگزین به جای گاز!

هر کیسه سیمان در بورس کالا با قیمت 24 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این نشان می‌دهد تولید به شرایط عادی برگشته است.

او ادامه داد: در تابستان به دولت پیشنهاد دادیم ثبات قیمت سیمان مستلزم انرژی پایدار است. بی‌شک اگر دولت در زمستان سوخت‌رسانی را متوقف کند و سوخت جایگزین را به صنایع تحویل ندهد، قیمت سیمان بالا می‌رود.

شیخان بیان کرد: البته پیش‌بینی می‌شود سیمان در زمستان اندکی گران شود، چرا که با تحویل سوخت مازوت به صنایع هزینه حمل آن به عهده تولیدکنندگان است. بنابراین هزینه تولید دوباره اندکی بیشتر می‌شود و این مساله در قیمت تمام شده سیمان اثر دارد.

دبیر انجمن سیمان با اشاره به وضعیت سوخت‌رسانی گفت: دولت تا چندی پیش باید بخشی از مازوت را به تولیدکنندگان تحویل می‌داد این در حالی است که برای ارايه مازوت سنگ اندازی می‌کنند و هنوز این سوخت را به بسیاری از کارخانه‌ها تحویل ندادند.

پیش از این عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان گفته بود: سیمان روی دست کارخانه‌ها مانده است و مردم سیمان نمی‌خرند چون قیمت‌ها ثابت شده و دپوی سیمان دیگر توجیه اقتصادی ندارد.»

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت سیمان در پایان مهر را بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد