قیمت طلا سقوط می‌کند؟

قیمت طلا سقوط می‌کند؟

امید به روند صعودی طلا در بین سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در پایین‌ترین سطح در هفت ماه گذشته باقی مانده و با توجه به فضای بدبینانه ایجاد شده نسبت به بازار طلا، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این فلز گرانبها به احتمال زیاد نتواند مرز 1750 دلاری برای هر اونس را حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با افزایش فضای بدبینانه در بازار طلا، سرمایه‌گذاران برای هفته جاری روند مناسبی را برای طلا پیش‌بینی نمی‌کنند.

آخرین نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان از آن دارد که تحلیلگران وال استریت به روند آتی طلا بدبین هستند، زیرا سیاست‌های پولی اخیر فدرال رزرو در مسیر حمایت از دلار قرار گرفته و موجب افزایش بازده اوراق قرضه خواهد شد. در عین حال، امید به روند صعودی طلا در بین سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در پایین‌ترین سطح در هفت ماه گذشته باقی مانده است.

این هفته 18 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلا کیتکو نیوز شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان، 4 نفر یعنی 22 درصد افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند. در همان زمان، 11 تحلیلگر یا 61 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را متصور شده‌اند. سه تحلیلگر یا 17 درصد در کوتاه مدت نسبت به طلا بی‌طرف بودند.

در همین حال، در مجموع 850 رای در نظرسنجی‌های آنلاین خرده‌فروش‌ها به دست آمد. از این تعداد، 382 شرکت کننده، یا 45 درصد، معتقد به افزایش قیمت طلا در هفته بودند. 309 نفر دیگر، یا 36 درصد، روند نزولی را پیش‌بینی کرد‌ه‌اند، در حالی که 159 رای دهنده ، یا 19 درصد، بی‌طرف بودند.

تحلیل‌های منفی درباره طلا پس از آن صورت گرفت که فدرال رزرو جلسه سیاست پولی خود را برگزار و اعلام کرد :می تواند برنامه های خود را برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه پس از نشست نوامبر(آذر) منتشر کند. پیش‌ بینی‌های اقتصادی به روز شده این نهاد همچنین نشان داد که این نشست احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر 2022 را بررسی کرده است و احتمال دارد نرخ های سود را در سال 2023 به یک درصد برساند.

برخی تحلیلگران تاکید کرده اند موضع‌گیری غیرمترقبه مسيولان فدرال رزرو ایالات متحده باعث تقویت دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه می شود. تقویت این دو عامل به صورت سنتی موجب کاهش ارزش طلا دربازارها می‌شوند.

آدام باتون، استراتژیست ارشد ارز در Forexlive.com، در این زمینه تصریح کرد: «افزایش در بازدهی 10 ساله این هفته نشان دهنده تغییر روند بازارها است. در گام نخست، این روند طلا را تحت فشار قرار می‌دهد.»

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management، نیز در صورت تغییر سیاست‌های فدرال رزرو پیش از پایان سال، آینده طلا را منفی ارزیابی می‌کند.

او گفت: « من فکر می‌کنم با حرکت فدرال رزرو به سمت تپرینگ، دلار آمریکا همچنان تقویت شده و مانع قدرت‌گیری طلا خواهد شد.»

منبع: اقتصادنیوز

آخرین اخبار حوزه طلا را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد