فروش بیش از 2 میلیون تن شمش فولاد در بازارهای آزاد و جهانی

فروش بیش از 2 میلیون تن شمش فولاد در بازارهای آزاد و جهانی

کارشناس بازار سرمایه گفت: به‌اندازه 2 میلیون و 250 هزار تن شمش فولاد در بازار آزاد یا بازار‌های جهانی توسط صنایع فولادی فروخته شده است.

خواندن 2 دقیقه

به گزارش بورس نیوز، عظیم خلیلی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه کامل محصولات فولادی در بورس کالا اتفاق مهم و مبارکی بوده که باعث از بین بردن رانت‌خواری می‌شود، اظهار کرد: وقتی صحبت از رانت می شود منظورمان شمش‌های تولیدشده با انرژی و مواد اولیه بسیار ارزان است. این شمش ارزان، اما به‌جای آنکه به دست تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی برسد در واحد‌های بالادستی، تحت عنوان «خودمصرفی» واردشده و نهایتا، رانت مواد اولیه ارزان به تولیدکنندگان بزرگ فولاد می‌رسد.

به گفته وی، بر اساس برآورد‌های انجام‌شده، حدود 100 هزار میلیارد تومان رانت در سال 99 به این صنایع رسید. طی 11 ماه سال گذشته، طبق آمار اعلام‌شده سه میلیون و 300 هزار تن شمش در بورس کالا عرضه شد این در شرایطی بود که در همین مدت فولادسازان سه میلیون و 500 هزار تن شمش را به بهانه خودمصرفی به بورس عرضه نکردند.

وی افزود: تاکید می‌کنم «به بهانه خودمصرفی» عرضه نکردند؛ زیرا اگر واقعا این شمش‌ها را مصرف کرده بودند، باید مقاطع فولادی حاصل از آن وارد بورس می‌شد درحالی‌که این اتفاق نیفتاد و در مدت ذکرشده، فقط حدود یک‌میلیون و 250 هزار تن مقاطع وارد بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر 2 میلیون و 250 هزار تن از شمش‌هایی که به بهانه خودمصرفی در خود صنایع فولاد نگاه داشته شد؛ تبدیل به مقاطع نشد. این یعنی به‌اندازه 2 میلیون و 250 هزار تن شمش فولاد در بازار آزاد یا بازار‌های جهانی توسط صنایع فولادی فروخته شده است.

خلیلی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی وقتی حلقه ابتدایی زنجیره یعنی سنگ‌آهن وارد بورس می‌شود، گپ بزرگی که سال‌های سال باعث رانت‌خواری حلقه میانی شده بود از بین می‌رود. به‌این‌ترتیب که سنگ‌آهن، دیگر به قیمت ناچیز و غیرواقعی در اختیار فولادی‌ها قرار نمی‌گیرد بلکه قیمت واقعی آن کشف و به فروش می‌رسد؛ بنابراین فولادی‌ها مواد اولیه را با نرخی منطقی خریداری خواهند کرد و رانت حاصل از مواد اولیه ارزان از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: این، دقیقا همان‌جایی است که مورد گلایه و حتی هجمه فولادی‌ها قرار گرفته است. قطع شدن رانتی به بزرگی 100 هزار میلیارد تومان، آن‌ها را قطعا ناخشنود خواهد کرد لذا به‌طور حتم مقابل عرضه سنگ‌آهن در بورس خواهند ایستاد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، آن‌ها می‌خواهند مواد اولیه را همچنان به‌صورت حراج و با قیمت‌های پایین خریداری کنند، درحالی‌که خودشان سالهاست بر لزوم کنار رفتن قیمت‌گذارى تاکید دارند، اما امروز که نوبت به خودشان رسیده حامى قیمت‌گذارى سنگ آهن هستند.

خلیلی خاطرنشان کرد: در مقابل، اما تولیدکنندگان سنگ‌آهن از این اتفاق خشنود هستند و اینکه این محصول معدنی با قیمت کارشناسی به فروش خواهد رسید راضی خواهند بود.

وی در این باره ادامه داد: هرچند، عده‌ای از افزایش قیمت محصولات معدنی گلایه می‌کنند، اما این در واقع، قیمت واقعی بوده که پیش‌ازاین دریافت نمی‌شده و تولیدکنندگان سنگ‌آهن از این بابت، زیان می‌دیدند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فراموش نکنیم، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن، بورسی هستند و سهامداران خرد و کلان و حقیقی و حقوقی بسیاری دارند. بنابراین، زیان این شرکت‌ها تنها متوجه خود آن‌ها نمی‌شود بلکه خیل عظیمی از سهامداران حقیقی و خرد هستند که از محل این زیان‌ها متضرر می‌شوند. ازاین‌رو، با عرضه سنگ‌آهن در بورس، هم سیاست عرضه تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد در بورس محقق می‌شود و هم با منطقی شدن قیمت مواد اولیه، رانتی عظیم که نصیب حلقه میانی می‌شد، از بین می‌رود.

منبع: ایلنا


  • بیشتر بخوانید:
فروش 200 هزار تن کنسانتره آهن چادرملو در بورس کالا  

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد