تلاش کشورهای بریکس برای دلار زدایی / ارز مشترک بریکس، یوآن چین است؟

تلاش کشورهای بریکس برای دلار زدایی / ارز مشترک بریکس، یوآن چین است؟

رهبران 10 کشور آسیای جنوب شرقی و اعضای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا آسه آن (ASEAN)، موافقت کردند که استفاده از ارزهای...

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) برای چهل و دومین اجلاس سران آسه آن در 10 تا 11 مه در لابوان باجو، اندونزی، به ریاست جمهوری اندونزی گرد هم آمدند.

اعضای آسه آن شامل برونيی، کامبوج، اندونزی، لايوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام هستند. این اجلاس به ریاست جوکو ویدودو، ريیس جمهور اندونزی برگزار شد.

در بیانیه رسمی منتشر شده توسط ريیس جمهور اندونزی در پایان این اجلاس آمده است: ما بیانیه رهبران آسه آن را در مورد پیشبرد ارتباطات پرداخت منطقه‌ای و ترویج مبادلات ارزی محلی به منظور تقویت پرداخت‌های دوجانبه و چند جانبه برای تقویت یکپارچگی اقتصادی با امکان سریع نقل و انتقالات را پذیرفتیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما متعهد می‌شویم که استفاده از ارزهای محلی را برای تراکنش‌های اقتصادی و مالی میان کشورهای عضو آسه‌آن تشویق کنیم تا یکپارچگی مالی منطقه‌ای را عمیق‌تر کنیم و توسعه بازار ارز محلی را برای تقویت ثبات مالی در منطقه ارتقا دهیم.

در پایان ماه مارس، وزرای دارایی آسه آن و روسای بانک مرکزی در بالی، اندونزی دیدار کردند و توافق کردند که اقداماتی را برای تقویت استفاده از ارزهای محلی در منطقه و کاهش اتکا به دلار آمریکا یا سایر ارزهای مهم بین‌المللی انجام دهند.

پری وارجییو، ريیس بانک اندونزی در ماه آوریل گفت که اندونزی از روند دلارزدایی گروه «بریکس» پیروی می‌کند. کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) روی یک ارز مشترک کار می کنند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

رهبران آنها قصد دارند در اجلاسیه آینده خود در مورد این موضوع بحث کنند.

بسیاری از مردم انتظار دارند که ارز مشترک بریکس که به احتمال زیاد یوآن چین است، سلطه دلار آمریکا را از بین ببرد.

یک اقتصاددان سابق کاخ سفید هشدار داد اگر کشورهای بریکس از ارز مشترک خود برای تجارت بین‌المللی استفاده کنند، هژمونی دلار را از بین خواهند برد.

جان ولفن بارگر، تحلیلگر سرمایه گذاری هشدار داد در صورت موفقیت بریکس در زمینه دلار زدایی، دلار آمریکا دیگر ارز ذخیره جهانی نخواهد بود که این به استانداردهای زندگی ایالات متحده لطمه می‌زند و قدرت دولت ایالات متحده را کاهش می‌دهد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد