قرارداد کشف پریمیوم چیست؟ / برنامه‌ریزی بدون دغدغه برای تولید، با استفاده از یک ایده جدید

قرارداد کشف پریمیوم چیست؟ / برنامه‌ریزی بدون دغدغه برای تولید، با استفاده از یک ایده جدید

قراردادهای کشف پریمیوم، از فردا در بورس کالای ایران آغاز خواهد شد. اما معاملات کشف پریمیوم چیست و چه مزایایی برای تولیدکنندگان و خریداران دارد؟

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ مصطفی متقی، کارشناس بازار سرمایه درمورد قراردادهای کشف پریمیوم در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: در معاملات کشف پریمیوم، خریدار و فروشنده براساس یک فرمول مشخص توافق می‌کنند که در زمان سررسید، محصول را براساس قیمت‌های روز و بر پایه فرمول معامله کنند و مبلغ پریمیوم نیز به قیمت فرمول، اضافه یا از آن کسر می‌شود.

وی افزود: کلیت قراردادهای کشف پریمیوم برای بورس کالا مناسب است و از این موضوع، استقبال خواهد شد.

متقی اضافه کرد: قرارداد کشف پریمیوم، این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که برای تولید و فروش محصولات خود برنامه‌ریزی کرده و از خریداران خود و تعداد آنها، شناخت بیشتری کسب کنند و این موضوع، یکی از مزیت‌های استفاده از این روش است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر تولیدکنندگان با استفاده از قرارداد کشف پریمیوم، قادر به برنامه‌ریزی بلندمدت برای محصولات خود و صادرات آنها نیز هستند.

قرارداد کشف پریمیوم چیست؟

در راستای طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه‌های تولید، انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع معدنی، از فردا در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران آغاز می‌شود.

وزارت صمت، طرحی ویژه برای عرضه تختال فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان، مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران، شمش بلوم شرکت‌های چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد کاوه جنوب کیش و شمش آلومینیوم آلومینای ایران، از فردا در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد