معامله عجیب ایران و روسیه / تهاتر نفت با خوراک دام!

معامله عجیب ایران و روسیه / تهاتر نفت با خوراک دام!

نهاده دامی در ایران کمیاب و گران شده، ایران باید نهاده دامی وارد کند اما تحریم راه انتقال پول را بسته. حالا ريیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اعلام کرده ایران قرار است به روسیه نفت صادر کند و به جای آن نهاده دامی وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش از تشدید تحریم‌ها 95 درصد کنجاله سویای مورد نیاز صنعت دام و طیور از کشورهای برزیل و آرژانتین تامین می‌شد اما در سال 98 حجم واردات کنجاله و سویا 20 درصد کاهش یافته است.

تحریم‌‌ها مدتی است مانع واردات نهاده دامی با کیفیت از این دو کشور شده و ایران به ناچار نهاده دامی را از کشورهای دیگر مانند اوکراین وارد می‌کند.

اما مرغداران اخیرا اعلام کرده‌اند کیفیت نهاده‌هایشان کاهش پیدا کرده است. چراکه تحریم‌ها اجازه نقل و انتقال پول از طریق شبکه بانکی را نمی‌دهد و تجار مجبورند این کالا را از کشورهایی مانند اوکراین بخرند.

از طرف دیگر، خشکسالی هم مزید بر علت شده و حجم تقاضا را برای خرید نهاده دام و طیور بالا برده است. اخیرا مقامات دولتی ایران به روسیه پیشنهاد داده‌اند به ازای صادرات نفت از این کشور نهاده دامی وارد کنند.

تهاتر، قیمت نهاده دامی را بالا برد

ريیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با اشاره به وضعیت واردات نهاده توضیح داد: با تشدید تحریم‌ها تهاتر نفت با کالاهایی همچون نهاده شکل گرفته است. البته این اقدام به دو دلیل انجام می‌شود. اول کاهش ذخایر ارزی و دوم تحریم‌ها و مشکل جا به جایی پول باعث شده که برخی کشورها نتوانند کالایی به کشور ما وارد کنند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: اکنون مشکل اصلی اقتصاد ما عدم همکاری بانک‌هاست. تحریم‌ها اجازه جا به جایی پول را به ما نمی‌دهد. همین مساله باعث شده که امسال در تامین نهاده با مشکل مواجه شویم.

فعالان اقتصادی می‌گویند تحریم‌ها باعث افزایش هزینه‌های زندگی در ایران شده است و کارآفرینی را در این کشور سخت کرده است. به عنوان مثال قیمت نهاده‌ها در یک سال اخیر چندین برابر شده است.

پوریان با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: هر چند قیمت نهاده‌ها در بازار جهانی گران شده اما این تهاترها و جا به جایی‎‌های غیررسمی پول باعث شده هزینه واردات کالاها برای ما دو چندان شود.

چندی پیش خبر رسید برای نخستین بار واردات یونجه از روسیه کلید خورده است و قرار شد تا پایان امسال 150 هزار تن یونجه از روسیه وارد شود.

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش تلفات دام با کمبود نهاده را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد