نقشه راه رونق تولید، زمینه ساز رشد اقتصادی و کنترل تورم است

نقشه راه رونق تولید، زمینه ساز رشد اقتصادی و کنترل تورم است

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با مثبت ارزیابی کردن نقشه راه رونق تولید که توسط دولت رونمایی شده، گفت: این طرح می‌تواند از طریق انتشار اوراق برای تامین مالی و اتمام پروژه‌های بزرگ، زمینه‌ساز رشد و رونق اقتصادی در کنار کنترل...

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا، «سید احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد و دارایی هفته گذشته از کلیت نقشه راه رونق تولید همزمان با کاهش تورم رونمایی کرد و گفت: پس از 2 ماه همفکری با کارشناسان، وزارت اقتصاد از کلیت نقشه راه 2 سال آتی برای رونق تولید همزمان با کاهش تورم، رونمایی می‌کند.

وی همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته و در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره این طرح اظهار داشت: کلیات نقشه راه وزارت اقتصاد در حوزه رشدآفرینی و افزایش تولید از یک سو و همچنین مهار تورم مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

وی گفت: کاهش اصطکاک‌های تولید و کسب و کار از طریق ثبت محور شدن حدود یک سوم مجوزهای کسب و کار، همچنین تامین مالی زنجیره‌ای برای تولیدکنندگان مختلف و افزایش مالیات بر سوداگری همزمان با کاهش نرخ مالیات بر تولیدکنندگان نخستین سیاست ما است.

خاندوزی اضافه کرد: دسته دوم سیاست‌ها، توجه جدی و حمایت ویژه از پروژه‌های پیشران است که پیوندهای متعددی دارند و  ارزآوری و اشتغالزایی وسیعی خواهند داشت.

به گفته وزیر اقتصاد، تامین مالی پروژه‌های پیشران از طریق مشارکت شرکای خارجی با تکیه بر کشورهای دوست و همسایه و همچنین از طریق انتشار سهام پروژه و صندوق پروژه‌هایی که در داخل کشور تعبیه می‌شود انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین این پروژه‌ها از طریق هدایت اعتبار و استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های زیرمجموعه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و بخش عمومی اقتصاد، اجرا می‌شود.

رونق اقتصادی از طریق اتمام برخی از پروژه های بزرگ

در خصوص این طرح و نیز تاثیرپذیری تولیدکنندگان از آن مسایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده است که در این زمینه «آراد پورکار» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مزایای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و افزود: کلیات این طرح، برای اجرا مناسب است اما نحوه اجرایی شدن آن و نیز انتشار سهام یا اوراق به عنوان موضوعی قابل اهمیت محسوب می شود، چرا که اجرای آن می تواند با تاثیر زیادی بر روند معاملات بازار سهام همراه باشد.

وی اظهار داشت: بهتر است برنامه‌هایی از طریق وزارت اقتصاد دنبال شود که کلیت آن به سود تولیدکنندگان باشد، زیرا این امر می تواند تا حد زیادی منجر به رونق تولید شود.

پورکار با بیان اینکه اکنون در وضعیتی حساس قرار داریم و نرخ دلار به صورت دايم در حال نوسان است، گفت: پیشنهاد وزارت اقتصاد در حقیقت مربوط به اقداماتی به منظور اتمام برخی از پروژه‌های بزرگ است تا از این طریق رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این اتفاق می تواند زمینه ساز رونق و رشد اقتصادی باشد. در این میان تامین مالی اتمام پروژه های بزرگ هم از طریق انتشار اوراق در کنار کنترل تورم انجام خواهد شد.

پورکار تاکید کرد: در کنار مزایایی که این طرح با خود به همراه دارد باید این موضوع هم مدنظر باشد که قرار است انتشار اوراق یا سهام تحت چه عنوانی انجام شود؛ بنابراین بهتر است هر چه زودتر درخصوص جزییات این طرح شفاف سازی صورت بگیرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد