پیش‌بینی 70هزار میلیارد کسری در منابع تبصره 14 / قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها نه 7هزار که 5هزار تومان است

پیش‌بینی 70هزار میلیارد کسری در منابع تبصره 14 / قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها نه 7هزار که 5هزار تومان است

مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خود تحت عنوان راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت مهار تورم نسبت به کسری حاصل از تبصره...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز به قیمت 28500 تومان، اگرچه بالاتر از نرخ مفروض لایحه بودجه است، اما به واسطه بیش‌برآورد ناشی از میزان صادرات و قیمت نفت در مفروضات لایحه بودجه، پیش‌بینی می‌شود این نرخ تسعیر منجر به عدم تحقق منابع تبصره 1 شده و بودجه را با کسری مواجه کند.

از طرف دیگر فرض محاسبه منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال 1402 مبنی بر این بوده که قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها، براساس فرمول وزارت نفت، در طول سال 1402 همواره در سقف ریالی خود یعنی 7000 تومان باقی خواهد ماند.

با احتساب نرخ 28500 تومان اعلامی بانک مرکزی قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها، حدود 5هزار تومان است و همچنین چشم‌انداز قیمت گاز هاب‌های منطقه‌ای کاهشی است.

محاسبات نشان می‌دهد هر 1000 تومان کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها منجر به کاهش 37 هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی می‌شود.

در نتیجه اعلام نرخ تسعیر 28500 تومانی 70 هزار میلیارد تومان از منابع تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 را کاهش می‌دهد که منجر به ناترازی بودجه دولت می‌شود.

در این راستا پیشنهاد می‌شود نرخ تسعیر ارز حاصل از تبصره 1 و نرخ ارز مبنای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها معادل متوسط نرخ فروش ارز صادراتی این شرکت‌ها در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تعیین شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد