هر ایرانی سالانه 4.5 هزار لیتر انرژی مصرف می کند / هیچ کاری برای بهینه سازی مصرف گاز نکردیم

هر ایرانی سالانه 4.5 هزار لیتر انرژی مصرف می کند / هیچ کاری برای بهینه سازی مصرف گاز نکردیم

ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی و چهارمین مصرف‌کننده گاز در جهان است؛ آیا این اعداد باعث می شود بی رویه مصرف کنیم و...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، مطابق اسناد بالادستی مصوب، ایران باید 8 تا 10 درصد تجارت گاز دنیا یعنی بیش از 100 میلیارد مترمکعب از سبد تجارت گاز دنیا را در اختیار داشته باشد، اما به دلیل ازدیاد مصرف در این حوزه، تحریم ها و... شاهد عقب ماندگی در این بخش هستیم.

ایران با بیش از 33 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز باقیمانده، سهمی معادل 16.6 درصد از کل ذخایر اثبات‌شده گاز جهان را در اختیار دارد و براساس گزارش بررسی آماری شرکت بی‌پی در سال 2019، ایران با بهره‌مندی از 32 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی، از این منظر در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

بی شک مصرف بالای انرژی در ایران صدمات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می کند، طبق آمار ایرانی‌ها روزانه معادل بیش از یک میلیارد لیتر سوخت مصرف می‌کنند با درنظرگرفتن جمعیت 80 میلیونی ایران، هر شهروند روزانه 12.5 لیتر سوخت سرانه مصرف دارد و به عبارتی سهم هر ایرانی در سال 4.5 هزار لیتر خواهد بود.

در همین راستا، محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، با اشاره به آخرین وضعیت مصرف گاز در کشور عنوان کرد: روز گذشته مصرف گاز خانگی به 645 میلیون متر مکعب در روز رسید و 20 میلیون متر مکعب نسبت به روز قبل خود افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود روند مصرف دوباره افزایشی شود.

جولایی گفت: در روزهای گذشته بین 70 تا 80 درصد از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مورد مصرف قرار گرفت که عدد بسیار بزرگی است.

همچنین، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ایران سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان و دومین کشور از حیث ذخایر است.مصرف گاز در ایران به اندازه 2 برابر اتحادیه اروپا است.

حمید رضا عراقی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در کشور گفت: اینکه گمان شود ذخایر گازی کشور زیاد است و می‌توان برداشت بالایی داشت، باور درستی نیست و اکنون باید با ایجاد یک متولی برای بهینه سازی مصرف گاز و استفاده از ابزار قیمت، تکنولوژی، قانون و فرهنگسازی به دنبال حل مشکل باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: نه تنها قیمت و تکنولوژی روی مصرف تاثیر می‌گذارد، بلکه فرهنگ نیز یک شاخص مهم بر میزان مصرف سوخت به حساب می‌آید، در کشور فرهنگ مصرف بهینه وجود ندارد، با صحبت و خواهش میزان مصرف کاهش نمی یابد و باید اقدامات اساسی برای این مساله در نظر گرفته شود، ساختمان ها باید استاندارد باشند علت اینکه این اتفاق نیز تاکنون نیفتاده این بوده که قیمت اجازه ورود تکنولوژی را نداده است.

بنا بر این گزارش، ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی و در عین حال، چهارمین مصرف‌کننده گاز در جهان است.

مصرف فزاینده گاز به نسبت تولید، سبب شده حتی با وجود اجرای طرح‌های توسعه فازهای مختلف میدان مشتری گازی پارس جنوبی، کشور در ماه‌های سرد سال با ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی روبه‌رو شویم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد