صادرات گاز ایران به ارمنستان 2 برابر می‌شود

صادرات گاز ایران به ارمنستان 2 برابر می‌شود

بر اساس توافق ایران و ارمنستان تا سال 2030، صادرات گاز ایران به این کشور 2 برابر خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از ، ارمنستان که بخش عمده گاز خود را از روسیه وارد می‌کند، با تیره شدن روابطش با مسکو، به زودی جایگزین‌های بیشتری برای آن قرار خواهد داد.

به نوشته این گزارش، این کشور با ایران توافق کرده است که با دو برابر کردن حجم گاز وارداتی از ایران، مدت توافق تجاری گازی خود با ایران را تا سال 2030 تمدید کند.

این توافق در جریان سفر نیکول نخست وزیر ارمنستان به تهران انجام شد. این یادداشت تفاهم در اول توسط مجید چگینی، معاون وزیر نفت در امور گازی و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌‌ای و زیرساخت‌‌های انرژی ارمنستان امضا شد.

ارمنستان، در حال حاضر، سالانه حدود 365 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ایران می‌خرد.چگینی در این رابطه گفت: « ما در حال حاضر روزانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کنیم که با این یادداشت تفاهم 2 برابر خواهد شد.»

دو کشور بر اساس توافق تهاتر گاز با برق در سال 2006، تجارت انرژی انجام می‌دهند؛ بر اساس این توافق، ایران در ازای دریافت 3 کیلووات ساعت برق تولیدی در نیروگاه‌های حرارتی ارمنستان، یک مترمکعب گاز به این کشور ارسال می‌کند.

با وجود افزایش صادرات گاز ایران، روسیه همچنان بزرگ‌ تامین کننده گاز ارمنستان است. ارمنستان سالانه 2 گاز از روسیه می‌خرد و به ازای هر 165 دلار پرداخت می‌کند. قیمت گاز روسیه در سال 2019 به ازای هر 15 دلار افزایش یافت و تا این زمان تغییر نکرده است.

به گفته مقامات ارمنستان، «گاز روسیه از گاز ایران ارزان تر است. موضوع این است که روسیه برای گاز پول می‌خواهد، اما ایران توافق کرده که در ازای گاز برق دریافت کند.»

برق ارسالی از ارمنستان از طریق دو خط به ایران می‌رسد و احداث سومین خط با ولتاژ بالا نیز قرار است تا پایان سال 2023 تکمیل شود.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد