سناریوی ناتمام سود سهام عدالت / کمیسیون اصل90 خواستار شفاف‌سازی است

سناریوی ناتمام سود سهام عدالت / کمیسیون اصل90 خواستار شفاف‌سازی است

سود سهام عدالت سال98، طی دو مرحله (50درصد در مرحله اول و 44درصد در مرحله دوم) به حساب مشمولان واریز شد. اما موضوع عدم پرداخت سود به صورت کامل، هنوز حل نشده است و...

به گزارش اقتصادآنلاین، به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس اوراق بهادار، در حال حاضر کمتر از 10 درصد از واریز سود سهامداران عدالت باقی مانده و این سود طی دو مرحله، که در مرحله اول 50 درصد و در مرحله دوم حدود 44 درصد بوده به مردم پرداخت شده است.

در حالی که تنها سه ماه به پایان سال 1400 باقی مانده، حواشی واریز سود سهام عدالت همچنان ادامه دارد و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز، به این موضوع ورود کرده است. به دنبال این موضوع، حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس، در نامه‌ای به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار شفاف‌سازی این سازمان درمورد دلیل تاخیر در واریز 10درصد سود سهام عدالت و همچنین ابهامات مربوط به پرداخت سود این سهام در سال جاری شد.

در این نامه که رونوشت آن به رییس جمهور و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ارسال شده، آمده است: همان‌گونه که مستحضرید، براساس طرح سهام عدالت مقرر شد پس از پایان مهلت 10 ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه، سود نقدی مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب مشمولان واریز شود. این در حالی است که سود مجامع سال مالی 1398 این شرکت‌ها تا به این لحظه به طور کامل دریافت و به حساب 50 میلیون سهامدار عدالت واریز نشده است. بر این اساس لازم است در راستای شفافیت بیشتر این امر و همچنین احقاق حق جامعه 50 میلیونی سهامداران عدالت، نسبت به شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌های زیر در اسرع وقت اقدام نمایند:

1) اعلام نام شرکت‌هایی که با وجود برگزاری مجامع سال مالی 1398 و تقسیم سود، تاکنون اقدام به واریز این سود به حساب سهامداران عدالت نکرده‌اند. میزان این سود به تفکیک نام هر شرکت چقدر است؟ دلیل این تاخیر چیست؟ مبادی و بسترهای قانونی موجود در راستای برخورد با این دسته از تخلفات چیست؟ آیا تاکنون اقدامی قانونی توسط سازمان بورس در برخورد با این تخلفات صورت گرفته است؟ این اقدامات در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ چرا اقدامات این سازمان در زمینه دریافت کامل سود سهام عدالت و برخود قانونی با شرکت‌های متخلف تاکنون با تاخیر مواجه بوده است؟
2) شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در راستای ارايه خدمات مشخص در زمینه پرداخت سود سهام عدالت، هزینه یا کارمزدی از این سهام دریافت می‌کند یا خیر؟
3) با توجه به پایان مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر مربوط به سال مالی 1399، لازم است میزان سود تقسیمی مجامع هر یک از این شرکت‌ها به همراه ارزش کل سود تقسیمی سهام عدالت مربوط به این دوره اطلاع‌رسانی شود. بر این اساس ضمن اعلام موارد ذکرشده، برنامه آن سازمان برای تقسیم سود سهام عدالت در سال جاری به چه نحو می‌باشد؟
4) لازم است آمار دقیقی از تعداد افرادی که هنوز شماره شبای بانکی و سایر اطلاعات را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند، اعلام و اقدامات آن سازمان در راستای اطلاع‌رسانی و دریافت این اطلاعات اعلام شود.
پیش از این نیز، رییس کمیسیون اصل 90 در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: 10درصد سود سهام عدالت 50 میلیون سهامدار از پارسال پرداخت نشده و از سود سهام امسال هم هنوز خبری نیست. سهامداران منتظر ورود کمیسیون اصل90 به این موضوع در آینده نزدیک باشند.
لازم به ذکر است ابتدای آذرماه سال جاری، سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه سود سهام عدالت اعلام کرد: اینکه گفته می‌شود 10درصد از سود سهام عدالت باقی مانده و به حساب مردم واریز نشده، صحت ندارد. در واقع مبلغ باقیمانده، بسیار کمتر از 10درصد است و حدودا 94درصد از سود به صورت نقدی به مردم پرداخت شده است.
همچنین مابقی سود به این صورت است که حدود 4درصد از آن به سبب افزایش سرمایه شرکت گل گهر سیرجان به تعداد سهام افزوده شده و تعداد سهام مردم افزایش پیدا کرده است و حدود 2درصد به علت پرداخت نکردن سود از سوی شرکت مخابرات است. بنابراین طی دو مرحله در مرحله اول 50درصد سود به مردم پرداخت شده است و حدود 44درصد دیگر هم در مرحله دوم به مردم پرداخت شد. 4درصد به صورت افزایش تعداد سهام و حدود 2درصد هم همچنان پرداخت نشده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد