خبر بد در مورد سود سهام عدالت | سود سهام عدالت آب رفت

خبر بد در مورد سود سهام عدالت | سود سهام عدالت آب رفت

با توجه به روند نزولی بازار سرمایه در هفته‌های گذشته ارزش واقعی سهام عدالت نیز نسبت به اوایل و همچنین اواسط تابستان...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهامداران سهام عدالت پس از آزاد سازی سهام عدالت مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند.درباره این سود  سهام عدالت باید گفت که البته این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در 20 اسفندماه سال گذشته 18 میلیون و 780 هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در 16 تیرماه سال جاری تا 14 میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1399 بیش از 20 میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

براین اساس، طبق آخرین قیمت‌ها ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه 492 هزار تومانی بیش از 12 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که حدود هفت میلیون آن به صورت بلوکی و در صورت وجود تقاضا در بازار قابل فروش است.این در حالی است که ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه 492 هزار تومانی در 28 مردادماه 13 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت و در واقع باز هم شاهد کاهش ارزش اولیه سهام عدالت هستیم.

سود سهام عدالت

 موسوی، مقام مسيول در نظام بانکی در نشست خبری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک ملی پرداخت تسهیلات به دارندگان سهام عدالت را آغاز کرده و اخیرا بعد از گذشت چندماه، از امروز آمادگی وجود دارد که بر بستر غیرحضوری در بانک ملی، تسهیلات برای دارندگان سهام عدالت پرداخت شود.

وی افزود: مردم برای دریافت این تسهیلات نیاز به مراجعه به شعب این بانک ندارند و متقاضیان صرفا با ارسال مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی خود در سامانه طراحی شده، می‌توانند درخواست خود را ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن و پس از دو تا سه روز کاری، کارت اعتباری خود را دریافت کنند.

حدود یک سال و دو ماه از آزادسازی سهام عدالت گذشته است، فرایندی که باعث شد مشمولان این سهام به دو دسته مستقیم، شامل 19 میلیون سهامدار،  و غیرمستقیم شامل 30 میلیون سهامدار تقسیم شوند و درحالی که در روزهای نخست آزادسازی مستقیم ها به دلیل شرایط آن روزهای بازار سرمایه به راحتی میتوانستند 30 یا 60 درصد سهام خود که آن روزها بیش از 20 میلیون تومان قیمت داشت را بفروشند، روند نزولی بازار بر این افراد سایه انداخت و نه تنها این افراد شاهد سقوط آزاد ارزش واقعی سهام عدالت خود بودند، بلکه حق فروش سهام عدالت نیز از آن ها گرفته شد و به نظر میرسد قرار است فورش سهام عدالت از سر گرفته شود!

اطلاعات دقیق سود سهام عدالت

 از میان 49 میلیون مشمول سهام عدالت، 19 میلیون نفر روش مستقیم و 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند.

30 میلیون مشمولی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. این افراد پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، می‌توانند به سامانه WWW.DDN.CSDIRAN.IR مراجعه کرده و دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنند. این مشمولان پس از این مرحله باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا 48 ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود. اما نحوه فروش برای سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم متفاوت بود. پس از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، حق فروش 30درصد آن به این دسته از سهامداران داده شد و سپس 30درصد دیگر نیز آزادسازی شد. باوجود اینکه قرار بر آزادسازی 40درصد باقی‌مانده تا پایان سال 1399 بود، اما این امر صورت نگرفت و فروش سهام عدالت متوقف شد و مسيولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند. از سوی دیگر، زمان جدیدی برای آزادسازی 40درصد باقی‌مانده اعلام نشد. این در حالی است که در ماه‌های ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، ارزش سبد 532هزار تومانی آن به بیش از 20 میلیون تومان می‌رسید و فروش بخشی از آن، مبلغ قابل توجهی محسوب می‌شد. اما با شروع روند نزولی در بازار سرمایه، ارزش این سهام نیز به شدت کاهش یافت و بسیاری از سهامداران، وجوه کمی را با فروش سهام خود دریافت کردند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد