تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو برای اولین بار در کشور

تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو برای اولین بار در کشور

ريیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: برای اولین بار کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو در کشور تولید می شود که این بیماری در سال 84 باعث از بین رفتن صنعت میگوی کشور شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود بهمنی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: این کیت در کشور به قیمت 500 دلار تولید می شود اما واردات آن برای کشور 1200 دلار تمام می‌شد.

ريیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه سرعت تشخیص بیماری توسط کیت داخلی بیش از دو برابر مشابه خارجی است، گفت: زمان تشخیص بیماری در کیت داخلی 3,5 ساعت است در حالی که با مشابه خارجی زمان حدود 8,5 ساعت است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 1000 کیت در کشور استفاده می شد گفت: علاوه بر هزینه بالا، تحریم مانع بزرگی برای واردات بود که به تولید کنندگان داخلی آسیب می زد به طوری که در سال 84 کل صنعت میگو را این بیماری از بین برد و با تولید آن در داخل این مشکلات برطرف شده است.

بهمنی با بین اینکه تولید این کیت در کشور بومی شده است، افزود: مقابله با این بیماری می تواند تا 35 درصد تولید میگوی کشور را افزایش دهد.

ريیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور روی اقتصاد دریا محور تاکید شده است، گفت:‌ در این راستا و برای افزایش بهره وری در تولیدات دریایی کشور، برای نخستین بار در کشور ماهی سوتریا، مناسب برای پرورش ماهی در قفس ، اصلاح شده و قرار است تکثیر آن در کشور آغاز شود.

وی افزود:‌ علاوه بر آن میگوی کروما هم توسط مرکز تحقیقات اصلاح شده، مجوز آن از سازمان دامپزشکی کشور گرفته شده و آماده تکثیر در کشور است، این میگو بومی کشور است و به همین دلیل سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی کشور به ویژه شرایط فصل سرد دارد.

بهمنی تاکید کرد که در تمام دنیا بخش تحقیقات به عنوان موتور محرک بخش تولید است و در سال مهار تورم که توسط رهبری نامگذاری شده است می تواند با کمک به افزایش تولید، قیمت ها را پایین بیاورد.

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به دنبال استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است، گفت:‌ بیش از 40 فراورده شیلا تی فرموله شده و تولید آن به بخش خصوصی واگذار شده است که شنسل، کتلت، ناگت، همبرگر، دوده ماهی، سوسیس و کالباس و فطیر ماهی از آن جمله است.

بهمنی از تولید میگوی مولد spf در کشور خبر داد و گفت:‌14 هزار جفت میگوی مولد عاری از بیماری در کشور تولید کردیم که نیاز کشور 63 هزار جفت است و باید بخش های تولید در این راستا همکاری کنند.

وی در پاسخ به سيوال خبرنگار فارس که با توجه به اینکه تحقیقات ضامن امنیت غذایی در کشور است، بخش تحقیقات علوم شیلاتی چه جایگاهی بین کشورها دارد، و آیا سرعت کارهای تحقیقاتی در بخش شیلاتی قابل قبول است؟ گفت: کارهای بسیار خوبی در بخش تحقیقات انجام شده است اما این مقایسه متناسب با میزان اعتبار و حمایت هایی که انجام می شود باید باشد، در برخی کشورها چندین موسسه تحقیقات برای یک بخش از تولید وجود دارد و اعتبارات خوبی هم در نظر گرفته شده است.

بهمنی در پاسخ به اینکه میزان اعتبار تحقیقات علوم شیلاتی چقدر بوده است، گفت:‌ اعتبار سال گذشته 10 میلیارد تومان بود که امسال نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد رشد کرده است.

وی همچنین از کمبود نیروی تحقیقاتی در کشور خبر داد و گفت:‌ طی سالهای گذشته نیروهایی که بازنشست شده‌اند نیروی جایگزینی برای آنها استخدام نشده است و باعث شده بدنه تحقیقات نحیف‌تر شود.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد