جزيیات رشد تجارت ایران و امارات در سال گذشته/ تاجران دو کشور چه کالاهایی خریدند؟

جزيیات رشد تجارت ایران و امارات در سال گذشته/ تاجران دو کشور چه کالاهایی خریدند؟

در سال گذشته مجموع تجارت ایران و امارات به بیش از 24 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 1400 با رشد 15 درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 12 ماهه سال گذشته با رشد صادرات و واردات بین ایران و امارات، مجموع تجارت خارجی دو کشور نیز با افزایش نسبی مواجه شده و همچنان این کشور را در صدر جدول قرار داده است.

نگاهی به آمارهای منتشر شده، نشان می‌دهد در سال گذشته مجموع تجارت ایران و امارات به بیش از 24 میلیون و 356 هزار تن به ارزشی بالغ بر 578 هزار و 608 میلیارد و 568 میلیون تومان معادل 24 میلیارد و 161 میلیون و 681 هزار دلار رسیده است که از نظر وزنی با رشد شش درصدی مواجه شده و افزایش 15 درصدی را از حیث ارزش دلاری تجربه کرده است.

البته ارزش ریالی این مبادلات با توجه به حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال گذشته برای واردات کالاهای اساسی، با رشد 233 درصدی مواجه شده است.

امارات بزرگترین واردکننده به ایران

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که امارات با رقمی بالغ بر 18 میلیارد و 395 میلیون دلار و سهمی حدود 30.83 درصدی در بازار واردات ایران، بزرگترین وارد کننده محصولات مختلف در سال گذشته به کشورمان بوده است.

این میزان واردات نسبت به 12 ماهه سال 1400 با رشد بیش از 11 درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده است.

اماراتی‌ها چه محصولاتی به ایران فروختند؟

بررسی جزییات واردات امارات به ایران نشان می‌دهد که انواع گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و قطعات آن‌ها در صدر کالاهای وارداتی از امارات به ایران بوده است که به حدود دو میلیارد و 800 میلیون دلار بالغ بر 62 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

پس از آن می‌توان به واردات بیش از پنج میلیون تنی ذرت دامی به کشور از امارات اشاره کرد که ارزش دلاری آن بالغ بر دو میلیارد و 111 میلیون دلار معادل بیش از 43 هزار میلیارد تومان است.

گر چه تنوع و تعدد کالاهای وارداتی به ایران از امارات بسیار زیاد است، اما بر اساس اطلاعات گمرک و آنچه در جدول جزيیات واردات 12 ماه سال گذشته ذکر شده، سومین رتبه در این میان به دانه سویا برمی‌گردد که در سال گذشته بالغ بر یک و نیم میلیون تن از این محصول به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 211 میلیون دلار معادل بیش از 24 هزار میلیارد تومان از این کشور به ایران وارد شده است.

پس از این محصولات نوبت به انواع ماشین‌های صنعتی و خانگی و اجزا و قطعات آن‌ها بر می گردد که در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار از این محصولات در ردیف‌های مختلف به کشور وارد شده است.

امارات چهارمین مشتری ایران در سال گذشته

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که امارات با خرید بیش از 11 میلیون تن انواع محصولات مختلف از ایران به ارزشی بالغ بر 159 هزار میلیارد تومان معادل پنج میلیارد و 766 میلیون و 992 هزار دلار و سهمی حدود 10.85 درصدی در بازار واردات ایران، چهارمین مشتری محصولات مختلف ایرانی در سال گذشته بوده است.

این میزان صادرات ایران به امارت نسبت به 12 ماهه سال 1400 با رشد بیش از 28 درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده و یک نیم برابر بالاتر از رشد واردات است.

تاجران اماراتی مشتری کدام کالای ایرانی بودند؟

بررسی جزيیات صادرات ایران به امارات نشان می‌دهد که امارتی‌ها عمدتا مشتری فرآورده‌های نفتی و محصولات معدنی در سال گذشته بوده‌اند و این دسته از کالاها به وفور در میان 10 کالای عمده وارداتی از امارات قابل مشاهده است. این 10 کالای عمده مجموعا بیش از 63 درصد از بهای کل محصولاتی که تاجران اماراتی از ایران خریداری کرده‌اند را شامل می‌شود.

رتبه نخست در میان این محصولات به «سایر روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین» اختصاص دارد که وزنی بیش از 968 هزار تن دارد و با ارزشی بیش از 646 میلیون دلار سهمی معادل 11.21 درصد از کل صادرات ایران به امارات را به خود اختصاص داده است.

پس از آن نوبت به «سایر فرآورده های غیر مذکور دارای70% وزنی یا بیشتر نفت یا روغن های معدنی قیری» می‌رسد که وزنی بیشتر از یک میلیون و 48 هزار تن و ارزشی بالغ بر 639 میلیون دلار دارد. این محصول نیز با سهمی برابر با 11.08 درصد دومین کالای صادراتی به امارات را شامل می‌شود.

رتبه سوم در اختیار «قیر نفت» است که در سال گذشته بیش از 1.5 میلیون تن از این محصول به امارات با ارزشی بالغ بر 583 میلیون دلار صادر شده و سهمی معادل 10.12 درصد کل صادرات ایران به این کشور را از آن خود کرده است.

در زیر می‌توانید جدول 10 کالای عمده صادراتی به امارات را در سال گذشته مشاهده کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد