محدودیت‌های سازمان بورس، اغلب کارگزاری‌ها را به حاشیه زیان می‌برد

محدودیت‌های سازمان بورس، اغلب کارگزاری‌ها را به حاشیه زیان می‌برد

دهقانی گفت: تک محصولی بودن مشکل عمده کارگزاری‌ها است و به واسطه قوانینی که وجود دارد کارگزاری‌ها نمی‌توانند درآمد متنوعی داشته باشند.

محمدرضا دهقانی دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با موانع و مشکلات صنعت کارگزاری گفت: زمانی که صنعت کارگزاری در ایران را با صنعت کارگزاری در سایر نقاط دنیا مقایسه می‌کنیم، متوجه مشکلات ساختاری در کشور می‌شویم اما بزرگترین مشکلی که کارگزاری‌ها با آن رو به رو هستند، عدم تنوع درآمدی است.

وی ادامه داد: تک محصولی بودن باعث شده درآمد عملیاتی کارگزاری‌ها به شدت تحت تاثیر چرخه‌های اقتصادی قرار بگیرد، برای مثال زمانی که بازار رونق دارد کارگزاری‌ها درآمد‌های خوبی را به دست می‌آورند و متاسفانه سازمان بورس همان سال را مبنای تصمیم گیری قرار می‌دهد تا تعدادی مقررات وضع کند و درآمد‌های کارگزاری‌ها را کم کند، به همین علت در دوره‌های رکود بازار سرمایه، بسیاری از کارگزاری‌ها در حاشیه زیان قرار می‌گیرند و مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند؛ بنابراین کارگزاری‌ها از زمانی که باید اقدام به سرمایه گذاری کنند تا در آینده خدمات بیشتر و بهتری ارايه دهند، جا می‌مانند.

قوانین و مقررات موجود مانع درآمدزایی متنوع کارگزاری‌ها است!

دبیر کل کانون کارگزاران گفت: کارگزاری‌هایی که در سطح بین المللی فعالیت می‌کنند خدمات متنوعی ارايه می‌دهند و کمتر از نصف درآمدهایشان مربوط به کارمزد حاصل از معاملات است اما در کشور ما به واسطه قوانین و مقرراتی که وجود دارد کارگزاری‌ها نمی‌توانند درآمد‌های متنوعی داشته باشند. سازمان بورس گستره خدماتی که کارگزاری‌ها می‌تواند ارايه دهند را محدود کرده و بسیاری از فعالیت‌ها را به نهاد‌های دیگری مثل خدمات مشاور سرمایه گذاری یا سبد گردانی واگذار کرده است.

بیشتر بخوانید 

  • کندی هسته معاملات فشار فروش در بورس را بالا می‌برد

وی در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات، بحث زیر ساخت‌های آی‌تی است، به این علت که کارگزاری‌ها در دنیا پلتفرم‌های آزاد خودشان را دارند و مزیت رقابتیشان همان پلتفرم‌های آنلاین است. اما در بازار سرمایه کشور شرکت‌هایی که خدمات آی‌تی به بازار و کارگزاری ها ارايه می‌دهند محدود هستند. دو شرکت به 90 درصد کارگزاری ها خدمات ارايه می‌دهند، بنابراین زمانی که عرضه کننده انحصاری باشد یک ریسک جدی صنعت را تهدید می‌کند. حال اگر این سرویس‌ها قطع یا کند شوند، مشتریان مسبب این قضیه را کارگزاری‌ها می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد