نکات و روش های خرید خودرو دست دوم مطمين

نکات و روش های خرید خودرو دست دوم مطمين

راهنمای خریدافراد به دلایل متفاوتی اقدام به خرید خودرو دست دوم می‌کنند. افزایش قیمت خودروهای صفر با توجه به رشد نرخ دلار، باعث شده تا خرید خودروی صفر برای برخی افراد، کاری بسیار سخت و مشکل باشد. به همین دلیل در چند سال اخیر بازار خرید خودروهای دست دوم رونق بیشتری پیدا کرده است.

از طرفی شیوع ویروس کرونا باعث شد تا نتوان به راحتی گذشته به بازارهای خودرو، نمایشگاه‌های ماشین و سایر مکان‌هایی که خرید و فروش خودروی دست دوم در آن‌ها رایج است، مراجعه کرد. همین مسيله باعث شد تا بسیاری از مردم به سمت تکنولوژی‌های جدیدتر روی بیاورند. پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین خودرو چند سالی است که در کشور ما فعال هستند، اما به دلیل خدمات رضایت‌بخش این بسترها در دو سال اخیر شاهد رشد معاملات در آن‌ها بودیم.

خودروی دست دوم مطمين را از کجا بخریم؟

قیمت خودرو به دلایل متفاوتی که در ادامه به بررسی آن می پرداریم، افزایش شدیدی داشته است. به طوری که رشد قیمت برای برخی خودروها بیش از 600 درصد بود. افزایش شدید و غیرمنطقی قیمت خودروهای صفر باعث شده تا بسیاری افراد نتوانند دیگر به راحتی گذشته این خودروها را خریداری کنند. به همین دلیل خرید خودرو دست دوم با توجه به بودجه افراد، رایج‌تر از گذشته شده است.

بازارهای متفاوتی برای خرید و فروش خودروهای دست دوم وجود دارد. برخی مراکز مخصوص خرید و فروش خودروی دست دوم و نمایشگاه‌های خودرو از جمله مکان‌هایی هستند که معاملات ماشین های دست دوم در آن‌ها رواج دارد.

روش‌های دیگری مانند چسباندن کاغذ پشت شیشه و آگهی کردن در روزنامه هم وجود داشت که اکنون دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود. بهترین روشی که این روزها از آن استفاده می‌شود، استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های خرید خودرو کارکرده است. این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با کمک تکنولوژی‌ و راحتی هنگام استفاده توانستند توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کنند.

عوامل تاثیر گذار در افزایش خرید خودروهای دست دوم

در سال‌های اخیر قیمت خودروهای ساخت داخل به طور غیرقابل‌ باوری افزایش داشته‌ است. از جمله مهم‌ترین مواردی که باعث افزایش قیمت خودروهای صفر در چند سال اخیر شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- افزایش قیمت دلار

در دهه اخیر قیمت دلار افزایش شدیدی داشته، به طوری که نرخ آن چند برابر سال‌های قبل شده است. این تغییرات در رشد ارزش دلار منجر به بالا رفتن هزینه تولید کالاهای مختلف، از جمله مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های خودروسازی شد. در نتیجه قیمت تمام شده خودروهای داخلی افزایش پیدا کرد و توان خرید مردم را پایین آورد.

2- عدم توازن در عرضه و تقاضا

مشکل دیگری که باعث افزایش قیمت خودروها در بازار شده، عدم توازن میان عرضه و تقاضاست. خودرو را می‌توان کالایی مصرفی دانست که افراد با توجه به شرایط این روزهای بازار، به آن به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنند. قصد بسیاری از افراد برای خرید خودرو، علاوه بر استفاده از آن، حفظ سرمایه موجودشان است. پس حفظ ارزش پس‌انداز افراد دلیل محکم دیگری برای رشد نرخ ماشین محسوب می‌شود.

اما خودروسازان نه تنها افزایش چندانی در تعداد خودروهای تولیدی خود نداده‌اند، بلکه در برخی زمان‌ها خودروهای ساخته شده را به بازار عرضه نمی‌کنند تا در بهترین زمان ممکن از فروش آن‌ها سود بیشتری کسب کنند. این کار باعث می‌شود تا قیمت‌ها، خصوصا در بازار آزاد افزایش یابند. پس به صرفه‌تر است که مردم به خرید خودروی دست دوم با قیمت مناسب روی بیاورند.

3- عدم شفاف‌سازی در قیمت‌ها

عدم شفاف‌سازی در بسیاری موارد مربوط به ساخت خودرو باعث شده تا خودروسازان به راحتی و بدون ارايه توضیحی درست و مناسب قیمت‌های خود را افزایش دهند. عدم حضور رقیب مناسب در این بازار نیز از دیگر عواملی است که باعث شده تولیدکنندگان قیمت‌ها را به میزان نامناسب و غیرمنطقی افزایش دهند. زیرا می‌دانند که بسیاری از مردم خودروهای دیگری به جز تولیدات داخل را نمی‌توانند بخرند.

4- گمرک خودروهای خارجی

یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار خودروی ایران وجود دارد، هزینه بسیار بالای گمرک برای ترخیص خودروهای خارجی است. همین امر باعث می‌شود تا مردم در ایران معمولا برای خرید این سری از خودروها، قیمتی بیش از 2 برابر نرخ فروش کارخانه بپردازند. بنابراین قیمت بسیار بالای خودروهای خارجی را باید عامل دیگری برای علاقه مردم به خرید خودرو دست دوم دانست.

مزایای خرید خودروی دست دوم به صورت آنلاین

خرید خودرو از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مزایای بسیاری دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای خرید خودروی کارکرده از اپلیکیشن‌ها و مراکز آنلاین این کار عبارتند از:

1- تنوع بالا

هیچ فروشگاه یا مرکز خرید و فروش خودروهای دست دوم نمی‌تواند به اندازه یک سایت یا اپلیکیشن تنوع داشته باشد. با استفاده از پلتفرم‌های معتبر و محبوب خرید و فروش خودروی دست دوم می‌توانید قیمت و وضعیت هزاران ماشین را تنها با یک جست‌وجوی ساده مشاهده کنید.

2- صرفه‌جویی در زمان

با استفاده از پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو به صورت آنلاین می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید. بدون استفاده از این پلتفرم‌ها لازم است تا به بسیاری از نمایشگاه‌های ماشین سر بزنید یا از خودروهای متعددی بازدید کنید تا بتوانید خودرویی که باب میلتان است را خریداری کنید. همچنین می‌توانید هزاران خودرو را به راحتی مشاهده کنید. در صورتی که خودرو شرایط مناسبی داشت، به صورت حضوری برای خرید ماشین مورد نظر مراجعه کنید.

3- بررسی بیشتر مشخصات

در پلتفرم‌های خرید خودرو دست دوم به صورت آنلاین، مشخصات بیشتری از خودرو را می‌توانید مشاهده کنید. مواردی مانند سال ساخت، میزان کارکرد، تصادفات، بیمه و مشاهده چند عکس از خودرو از جمله مواردی است که به راحتی می‌توانید مشاهده کنید. این مشخصات می‌تواند به افراد در انتخاب بهترین گزینه کمک بسیاری کند.

4- مقایسه با خودروهای دیگر

به دلیل این که هزاران خودرو در این پلتفرم‌ها برای فروش گذاشته‌ شده‌اند، شما می‌توانید به راحتی خودروهای مشابه را مشاهده کنید. همین امر باعث می‌شود تا علاوه بر این که بهترین خودرو را خریداری می‌کنید، از بازه قیمتی مناسب آن نیز آگاه شوید. این نکته به افراد کمک می‌کند تا خودرویی را گران‌تر از قیمت واقعی آن خریداری نکنند و متضرر نشوند.

5- کارشناسی حرفه‌ای خودرو

برخی پلتفرم‌های اینترنتی، کارشناسی خودرو شما را در زمان کوتاهی انجام می‌دهند و سپس به فروشنده بازه قیمتی خودرو را اعلام می‌کنند. با استفاده از این روش دیگر فروشنده نگران فروختن خودروی خود با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن نخواهد بود. همچنین خریدار هم دیگر نیاز نیست نگران باشد که خودرو را بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن می‌خرد.

نکات مهم در خرید خودروی کارکرده

برای این که بتوانید خودروی دست دوم مناسبی خریداری کنید، توجه به برخی نکات اهمیت بسیاری دارد. این نکات عبارتند از:

  • ضرب دیدگی شاسی، ستون و سقف
  • بررسی گلگیر و قسمت‌های زیر آن از نظر پوسیدگی
  • چک کردن فنی موتور
  • توجه به رنگ دود اگزوز
  • بررسی رادیاتور
  • توجه به قسمت‌های رنگ شده خودرو
  • بررسی میزان کارکرد
  • بررسی آپشن‌های ماشین از نظر کارکرد و سالم بودن
  • بررسی عملکرد کولر و بخاری
  • توجه به وجود یا عدم وجود روغن‌ریزی
  • بررسی گیربکس
  • توجه به کارکرد خودرو

موارد دیگری مانند لاستیک، روغن‌موتور، لنت ترمز و برخی دیگر از قسمت‌ها وجود دارند که در آن‌ها از قطعات مصرفی، استفاده شده است. هر چه این قطعات کمتر کار کرده باشند، نیاز به تعویض آن‌ها در زمان کوتاه کمتر احساس می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا هزینه پایین‌تری، خصوصا در چند ماه اول برای استهلاک ماشین و تعویض قطعات مصرفی پرداخت کنید.

https://khodro45.com/used-car/

آخرین اخبار بورس و اقتصاد