access_time
درآمد و رویای ثروت

درآمد و رویای ثروت

اغلب مردم موفقیت مالی را در داشتن درآمد بیشتر می­دانند و تصور می­کنند اگر درآمدشان بیشتر شود، ثروتمندتر خواهند بود و به جای یاد گرفتن سواد مالی و مدیریت مالی به شدت روی کسب پول و درآمد بیشتر تمرکز می‌کنند. تلاش برای پول درآوردن و رویای ثروت بیشتر خوب است، اما اگر مهارت سواد مالی نداشته باشید، نمی‌دانید پولی را که به دست آورده‌اید، چه کم باشد چه زیاد، چگونه مدیریت کنید.

درآمد، پولی است که از محل فروش کالا یا خدمت یا سرمایه­گذاری در یک بازه زمانی مشخص به دست می­آید. در تعریفی دیگر، پولی است که شما به ازای زمانی که می­گذارید و کاری را انجام می­دهید، دریافت می­کنید. درآمدها معمولا ثابت هستند و برای اینکه شما بتوانید درآمد خود را افزایش دهید نیاز دارید بیشتر کار کنید.

در کسب و کار، درآمد، مقدار پولی است که از طریق انجام فعالیت‌های تجاری به شرکت وارد می‌شود. درآمـد به‌عنوان فروش نیز شناخته می‌شود. هنگامی که یک کسب و کار، خدمتی را انجام یا کالایی را به مشتریان تحویل می­دهد، پول یا دارایی که از آنها دریافت می کند، به عنوان درآمد شناخته می­شود. مبلغ در آمد در هر معامله­ای از طریق ارزش دارایی یا دارایی­هایی که در ازای آن به دست می­آید و معمولا به شکل نقد یا مطالبات است، اندازه­گیری شده و در صورت­های مالی مربوط به دوره­ای که طی آن تحقق پیدا کرده است، منعکس می شود. بنابراین، مبلغ درآمد برابر است با حاصل جمع وجوه دریافتی و مطالبات از مشتریان. درآمد موجب افزایش سرمایه می­شود. ورود پول یا ایجاد مطالبات ناشی از انجام خدمات ، جمع دارایی یک موسسه را افزایش می دهد.

در حسابداری شخصی بیشتر افراد درآمـد خود را از طریق دریافت حقوق برای کاری که انجام می‌دهند یا سرمایه­گذاری در دارایی­های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت و املاک به دست می‌آورند. در بیشتر کشورها، درآمـد حاصله توسط دولت قبل از دریافت آن مالیات‌بندی می‌شود. مالیاتی که دولت‌ها از محل درآمد شهروندان دریافت می‌کنند، بودجه مخارج دولت را آن‌طور که ارگان قانون‌گذار (در ایران مجلس شورای اسلامی) مشخص کرده، تامین می‌کند.

از نظر دولت، درآمد پولی است که از مالیات، هزینه­ها، جریمه‌ها، کمک‌های بلاعوض دولتی یا نقل و انتقالات، فروش اوراق بهادار، حقوق منابع و همچنین فروش­هایی که انجام می‌دهند، دریافت می‌شود.

اگر مردم بدانند که حفظ و مدیریت پول مهم‌تر از درآمدی است که به دست می‌آورند، تحول بزرگی در زندگی آن‌ها اتفاق می‌افتد. تحولی که به ثروتمند شدن کمک می­کند. البته منظور این نیست که تنها عامل ثروتمند شدن، حفظ پول است. مسيله این جاست که تا زمانی که در حفظ پول، دانش و مهارت نداشته باشیم، افزایش پول هم امکان پذیر نیست. بیشتر افرادی که ثروتمند می‌شوند دانش و مهارت سواد مالی دارند و بیشتر افرادی که یک شبه پولدار می‌شوند، به همان سرعت پول خود را از دست می‌دهند، زیرا سواد مالی ندارند.

قاعده بر این است که  برای پولدار شدن  لازم است تا  درآمد شما  بیشتر از هزینه‌هایتان باشد،  اما نکته اینجاست که چگونه چنین چیزی ممکن است؟

خرج  کردن کمتر از سقف درآمد یعنی آنکه هیچ‌وقت ولخرجی نکنید  و پول‌هایتان را هدر ندهید، حتی اگر درآمد زیادی دارید  و احساس کمبود مالی نمی‌کنید.  به هر حال دلیل منطقی برای ولخرجی  و خرید اقلام غیر ضروری یا  لوکس وجود ندارد. بهتر است درآمد مازاد خود را سرمایه‌گذاری کنید.

 برای ثروتمند شدن  باید حساب ‌وکتاب  هزینه‌های خود را داشته باشید و همواره دو سوال زیر را از خود بپرسید:

  • آیا درآمد شما بیشتر از هزینه‌هایتان هست ؟ و اگر نیست چگونه می‌توانید درآمد خود را اضافه کنید؟
  • آیا می‌توانید هزینه‌های خود را زیر سقف درآمدتان نگه‌دارید؟ چه نوع هزینه‌هایی را می‌توانید حذف کنید تا هزینه‌هایتان کمتر از درآمدتان باشد؟

انتخاب‌هایی را که درزمینه امور مالی پیش روی شماست، به‌خوبی بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توانید توان مالی خود را ارتقاء دهید تا رفاه بیشتری برای خودتان، خانواده‌تان و جامعه به وجود آورید.

کسانی که این مهارت‌ها را ندارند، اغلب از نظر اقتصادی خود را در لبه پرتگاه می‌بینند. زیرا نمی‌دانند چطور هزینه کنند، نمی‌دانند چطور درآمد خود را افزایش دهند یا چطور سرمایه­گذاری و پس‌انداز کنند.

سواد مالی مثل پی و فونداسیون ساختمان اقتصادی زندگی شماست. در صورتی که سواد خوب مالی داشته باشید و آن را اجرایی کنید، ساختمان اقتصاد زندگی خود را مستحکم و ایمن ساخته‌اید. در غیر اینصورت، شاید با کوچک‌ترین مشکلی، ساختمان اقتصاد زندگی شما فرو ریزد.

کسب درآمد، ثروت، موفقیت و اتخاذ تصمیماتی آگاهانه در سایه‌ داشتن سواد مالی محقق می‌شود. نه تنها در دنیای امروز داشتن این مهارت‌ها مهم است بلکه به همان اندازه که، سواد مالی افزایش می‌یابد، روند پولدار شدن و رسیدن به رویای ثروت سریع‌تر می‌شود.

دو اصل مهم برای پولدار شدن:

*همیشه کمتر از مقدار درآمدتان هزینه کنید و بیشتر از هزینه‌هایتان درآمد داشته باشید.*

تهیه و تنظیم: سهیلا نجف­پور

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد